Folkeskolens musikrådgiver
Blog
Hvem kan sove i Berlin? – et lyninterview
Nordstrøms nøje afstemte kombination af folkelig appel og skandinavisk eftertænksomhed er tilsyneladende et udslag af de to herrers musikalske baggrund.
Troels Holdt og Lars Malm, bedre kendt som duoen Nordstrøm, gjorde sig første gang bemærkede i det danske musiklandskab med sangen Berlin. Nordstrøms musik er dog særlig interessant i denne sammenhæng, da den på alle fronter egner sig utrolig godt i skolen: Teksterne rummer mange finurlige billeder og metaforer, der kan sætte børnenes fantasi i gang, og melodierne besidder en sjælden smidighed, der gør sangene nemme at synge.
Men hvad med Troels og Lars? De må da også engang selv have været to små drenge i et musiklokale. Vi sidder en onsdag formiddag i deres studie, hvor jeg får hele historien med deres egne ord.
Godt begyndt med De Røde Rocktomater
Troels og Lars kommer oprindeligt begge fra Roskilde-egnen. Troels fra selve Roskilde by, mens Lars er vokset op i Jystrup, der ligger cirka halvvejs mellem Roskilde og Ringsted. Lars fortæller: "Musikskolen ude på skolen var ekstrem stærk på det tidspunkt. Linda Vilhelmsen (vidtfavnende musikpædagog, red.) boede i byen og var lidt af et kraftcenter. Hele byen var meget musikorienteret, og der skete mange ting hele tiden. Det var bare om at få lavet et band allerede i 2. klasse, og det kom til at hedde De Røde Rocktomater. Jeg fandt tidligt ud af, at det var fedt at spille i band og have det fællesskab omkring musik."
Hvor Lars tilsyneladende har hentet sine musikalske input ude i byen, har Troels fået det naturligt ind med modermælken. Han nævner dog ikke noget bemærkelsesværdigt fra de små år i grundskolen. Troels forklarer: "Jeg kommer fra et hjem med klaver. Til gengæld er jeg ikke særlig god til spille på det. Jeg begyndte på violin som det første, hvilket jeg startede til som 5-årig. Mine forældre hørte kun klassisk musik. Ikke noget jeg blev presset til at spille, men jeg syntes at det lød fedt og tænkte, at det gad jeg også godt at kunne. Jeg startede desuden til drengekor som 7-årig i Roskilde Domkirke og gik der de næste 15 år."
Når Giro 413 møder drengekoret
Nordstrøms nøje afstemte kombination af folkelig appel og skandinavisk eftertænksomhed er tilsyneladende et udslag af de to herrers musikalske baggrund. Hvor Lars siger: "Jeg er flasket op på Giro 413", er Troels' afsæt mere i den klassiske musiks tradition fra drengekoret og forældrene. Arbejdsfordelingen i bandet er da også den, at Lars, udover at synge, kommer med de musikalske oplæg, hvor Troels mere sidder som lyd-arkitekten, der sorterer i Lars' mange ideer og skaber det store billede.
Jeg kommer lidt til at tænke på Rip, Rap og Rup, der altid afslutter hinandens sætninger. Sådan lyder er samtale med Nordstrøm. De kan hinandens historier, selv de små personlige detaljer. Dem har de formået at omsætte til sange. Sange hvor alt virker legende let, men intet er overladt til tilfældighederne. Så kan man da godt leve med lidt søvnløshed ved Alexanderplatz.