Folkeskolens musikrådgiver

Blog

FOLI - Et liv af musik

Efter et par opslag om musikkens vigtighed i skolen, vil jeg gerne dele en video, som jeg viser alle mine elever!

Offentliggjort Sidst opdateret

Thomas Roebers og Floris Leeuwenberg besøgte for mange år siden Malinke-stammerne i Afrika, og observerede hvordan en hel landsby overlevede ved sammen at fremstille Djembe-trommer. De fandt dog hurtigt ud af, at Djembe-trommen ikke blot var et simpelt produkt for dette folk: Som djembe-trommens rytmer bestod alt stammen foretog sig i deres liv lige fra arbejdet i dagligdagen til, til leg, til festlige begivenheder af rytmer.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

"Der er ingen bevægelse uden rytme"

Det er høvdingens egne ord, og man er ikke i tvivl, når man ser kortfilmens billeder: I vidunderlig pagt med naturen ser man pulsen slå i mennesket såvel som træet der bearbejdes. "Inden træet fældes holdes der en ceremoni og ofring for træet", forklarer beskrivelsen under videoen.

I videoen ser vi tydeligt at musik og rytme er en del af livet og vores inderste væsen. Vi ved at selv spædbørn taler musikkens sprog, og danser når musikken spiller, men herefter glemmer vi i vestens travlhed snart vores indre harmoni. Dette er en rejse tilbage man aldrig glemmer!

Som beskrivelsen fortsætter:

"Livet har en rytme i konstant bevægelse. Malinke stammernes ord for rytme er FOLI. Det betyder dog langt mere end trommespil, dans og lyd. Det findes i enhver del af dagligdagen. I denne film hører og føler du ikke bare rytmen, men du ser den. Den er en ekstraordinær sammenblanding af billede og lyd, som nærer sanserne og minder os alle om, hvor essentiel den (rytmen) er."

Forslag til spørgsmål til kortfilmen:

Hvad betyder rytmen for arbejdet?

Er det hårdt arbejde, og har rytmen indflydelse på dette?

Hvor ser du rytmer, når der ikke arbejdes?

Er der rytmer i din dagligdag på skolen, i trafikken, i fritid og sport?

Hvilke rytmiske lyde findes omkring os hele tiden?