Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Det vi aldrig nåede

Vi kender alle til den forfængelige faglige stoltheds ambition om at skabe det ypperste, om det så er den perfekte bryllupskage, det perfekte møbel eller, i dette tilfælde, den perfekte undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først lidt udstrækning. Dernæst noget opvarming og stemmetræning. Eventuelt en kropsremse eller to for ligesom at få hjulene i sving. Måske lidt hørelære for at få intonationen i skabet. Så skal vi for alvor i gang med sangene, nye som gamle, engelske som danske. Gerne en pustepause, hvor ungerne per automatik springer ud i den friske luft, og næsten ikke er til at hive ind igen. Så en lille lyttestund for ligesom at komme ned i gear igen. Måske med et lille drys sammenspil og et par røverhistorier fra det (u)virkelige liv.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Er det den ideelle musiktime? Ja!

Er det realiteterne? Nej! Desværre langtfra ...  

Samme sang  

Vi kender alle til den forfængelige faglige stoltheds ambition om at skabe det ypperste, om det så er den perfekte bryllupskage, det perfekte møbel eller, i dette tilfælde, den perfekte undervisning. Det indbefatter, at der ikke skal bruges tid på irettesættelser, underforstået information og andet tidsspilde. Lyder det bekendt?

Hvem der bare kunne komme til sagen med det samme. Hvad ville der ikke komme ud af det af kloge børn og mindre stressede voksne. Men sådan spiller det ikke i den virkelige verden. Som selvudnævnt kaospilot er det en del af jobbeskrivelsen, at vi ved, at vi ingenting ved om, hvad der venter om næste hjørne. Hvis vi så bare kunne nå halvdelen af den forberedte undervisning.  

Status

Hvorfor gør vi alligevel som vi gør? Det kan være et Sisyfos-arbejde. Måske fordi vi lever for de små glimt af succes og håb i børnenes øjne snarere end for det store konstante overblik, hvor alt er hundrede procent forudsigeligt. Vi ville kede os ihjel, hvis alt var pakket og klart til hver eneste lektion, ikke?

Børnenes skolegang er lige dele dannelse og uddannelse. Som pædagogisk anlagte mennesker skal vi nok komme første del i møde, men anden del måtte godt komme mere i højsædet i hele tanken bag det at gå i skole. Der skal to til en tango: et anerkendende samfund og så en lærer, der gerne vil skabe den bedste udgave af fremtidens borger. Det er da ikke for meget forlangt.