Olympisk Musik

OL 2024 - Forløb til musikfaget.

OL er altid en stor og spændende begivenhed, så hvorfor ikke udnytte dette til nogle gode musiklektioner? Måske endda tværfagligt med idræt!

Publiceret Senest opdateret

Jeg planlægger at starte dette forløb med at afspille klippet herunder for eleverne, hvor Rowan Atkinson (Mr. Bean) giver den gas sammen med London Symphony Orchestra ved åbningen i 2012.

Hvorfor passer musikken "Chariots of Fire" så godt til sport?

Har eleverne mon hørt den før? Måske i tegnefilm, og hvornår?

Får man lyst til at dyrke sport, når man hører den?

Bagefter er planen, at vi skal høre "Olympic Hymn", men først fortæller jeg eleverne, at de skal forestille sig, at de skal med til OL i deres yndlingsdisciplin, og at de ovenikøbet har fået æren af at være fanebærer! De skal lægge sig ned over bordet med lukkede øjne, og forestille sig, at de kommer ind på stadion sammen med alle deres landsmænd, mens denne musik spiller. 1000-vis af kamerablitser og jublen fra de mange tilskuere brøler mod dem.

Hvad følte du?

Tror du, at du ville være klar til at yde dit bedste nu?

Hvordan har musikken indflydelse på dette?

Kan musik ændre følelser, humør, eller energi-niveau?

Så er det tid til at være aktive!

Hvad er det for rytmer tilskuerne klapper, når de hepper og hvorfor gør de det overhovedet? Hvilke sange synger de? Lad eleverne få et sæt claves hver, og prøve de typiske heppe-rytmer af sammen. Kender måske nogle heppe-sange fra deres yndlings fodboldhold? Ikke alt de synger er lige pænt! Er det egentlig OK? Er det god sports-etik?

Er der ellers rytmer i sport? Kan man ellers tale om at spillet har en “rytme”?

Tal f.eks. om driblinger i basketball, afsæt i 3-spring, spydkast og højdespring (se klip).

Hvis I f.eks. ikke har nok claves til ovenstående, kan I tage en løbetur i skoven og finde pinde til formålet. Brug også pindende til præcisionskast og forøvelse til spydkast, når I alligevel er derude. Der er masser af muligheder!

Basketball Stomp!

Her arbejder jeg tværfagligt med idræt, og vi laver et stomp-nummer med basketbolde.

Man kan lade sig inspirere af klippet her, men langt simplere kan også gøre det. Eleverne må også gerne komme med egne idéer, og gøre det til deres eget. Der er mange musik- og idrætsfaglige kvaliteter i spil, som rytmesans, tålmodighed, overblik, spatial sans osv.

Om præcis en uge vil jeg fortælle om, hvad jeg laver til morgensang i den periode, hvor jeg kører disse forløb.