Folkeskolens musikrådgiver

Blog

En første klasses fortælling

Det er overraskende, hvor hurtigt der opstår en ny normalitet af vaner og rutiner.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klokken er syv. Dagens første elev står allerede og banker på glasdøren. Kontrolleret aflevering finder sted fra Grønnegården: “Forældre og pårørende ingen adgang”. Som så meget andet for tiden er situationen ganske ny. Hold 3, som dele af denne 1. klasse er blevet skaleret ned til, er for mig helt ukendt. Måske jeg genkender nogle af dem fra enten morgensang eller fra min gårdvagt i indskolingen, men indtil nu har de blot været små ansigter i mængden. Det er de ikke længere. Ved skæbnens ironi har jeg de sidste uger brugt mere tid sammen med disse børn, end jeg almindeligvis vil gøre på et halvt år med en af mine andre klasser.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

En – næsten – helt almindelig dag

Det er overraskende, hvor hurtigt der opstår en ny normalitet af vaner og rutiner. Der gik ikke mange minutter, førend jeg fik følelsen af altid at have gjort det på denne måde og med de samme børn. Lynhurtigt bliver der i ens hoved tegnet en klar profil af de forskellige børn, og hvad der skal tages højde for. Det hjælper selvfølgelig, at deres egentlige klasselærer er i lokalet ved siden af, tilgængelig for råd og vejledning, men efterhånden bygges dagligdagen op omkring egne erfaringer.

Fra randeksistens til inderkreds

Det må være første gang i mine 17 sæsoner på skolen, at jeg har stået i en position, der tilnærmelsesvis ligner klasselærerens. Det betyder ikke at jeg ringer rundt til forældre og laver skole/hjem-samtaler, men når de små poder bliver afleveret om morgenen, får jeg alle beskederne om løst og fast, jeg skal være opmærksom på. Alene det at få lov til at følge de samme unger i alle faserne af dagen er for mig helt ukendt territorie. Det aspekt har jeg altid manglet og savnet i musiklokalets trummerum.