Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Musik fra A til Z

Med udgangspunkt i min måske lidt famlende ugeplan gik vi på med krum hals fra mandag morgen: Sådan en chance for fordybelse skulle udnyttes.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nødundervisning. Efterslæb. Første halvårs Corona-relaterede undtagelsestilstand kaster stadig sine lange skygger. Eftersom valgfagsprøverne den kommende sommer spøger i manegen, er det – mere end nogensinde – vigtigt at få indhentet det tabte. Det blev derfor fra højere sted besluttet at komme denne udfordring til livs ved af lave en hel emneuge, hvori 8. klasserne i deres henholdsvise valgfag kunne få så, blandt andre, musikhatten passede. Netop hjemvendt fra dette forløb med koncentreret musikundervisning, sidder jeg tilbage med en yderst tilfreds mine. Til trods for at beskrivelsen af selve prøven stadig er lidt uskarp i konturen, er det med følelsen af have fået indhentet en ikke uvæsentlig del af de områder, som nærmest var blevet hængt til tørre i, hvad der kunne kaldes brandslukningsundervisning.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

I en lind strøm

Med udgangspunkt i min måske lidt famlende ugeplan gik vi på med krum hals fra mandag morgen: Sådan en chance for fordybelse skulle udnyttes. Til min egen store overraskelse holdt planen stik. Blandt andet fik jeg for første gang for alvor fokuseret på sangskrivningen, og særligt den del var med til at højne arbejdsmoralen betragteligt hos mit udsøgte hold. Opgaven var en ikke-kærlighedssang på dansk, og netop det at holde følelseslivet i udstrakt arm passede de følsomme teenagere godt. Den selvskabte musik fik lov at flyde, og tilfredsheden blev efterhånden svær at skjule: Her var det eleverne der skabte øjeblikket, uden utidig indblanding fra læreren.

Tør teori så vandet det driver

Indrømmet, jeg har lidt af en nørdet musikprofessor gemt i mig, der virkelig elsker den akademiske vinkel på musikken. Den skal analyseres som var det mystiske væsker på et laboratorie. Og med det in mente kom romantikkens musik i højsædet: Dvorak, Smetana, Tjajkovskij og Rimsky-Korsakov. Sproget om musikken fik sig her nogle værdige tilføjelser. Desuden havde jeg opstøvet en musikteoretisk opgavebog, så ungerne som i en helt almindelig matematiktime kunne sidde og løse opgaver om nodesystemernes indre logik. Og målgruppen? De nød vitterligt oplevelsen af, at musik kunne koges helt ned til tal og bogstaver. Men altså, der blev skam også tid til musikfilm, varm chokolade, pop-schlagere og hjemmeopgaver. Efterslæbet blev faktisk lidt nemmere at bære, og det er jo ikke så ringe endda.