Blog

Toolbox for Beatmakers

Musikalsk Skaben Online

Der er efterhånden et væld af muligheder, men hvilke hjemmesider er de bedste, når det kommer til arbejdet med musikalsk skaben online?

Offentliggjort Sidst opdateret

Udvalget er stort! Det er selvfølgelig en god ting, men det kan være uoverskueligt at prøve alle de mange værktøjer af og udvælge de bedste. 

Derfor er det heldigt, at en anden har gjort dette arbejde for os! Resultatet er "Toolbox for Beatmakers". Her nogle gode råd med, inden du selv går på opdagelse:

Hvad er formålet?

Eleverne, og i øvrigt også læreren, kan hurtigt fortabe sig i alle de muligheder, der ligger på siden. Det er en samling af mange gode ressourcer, men man kan hurtigt bruge oceaner af tid, hvis der ikke er et klart mål med at bruge et specifikt værktøj. 

Gør dig derfor klart, hvad formålet er, inden eleverne får lov at gå på opdagelse i et bestemt værktøj, og giv gerne en helt specifik opgave, inden det går løs. Nogle værktøjer arbejder helt specifikt med et bestemt formål, f.eks. at arbejde med sampling, forstå en mixer, spille på et instrument, flerstemmig sang, at forstå en synthesizer, eller måske ligefrem at sammensætte et komplet nummer i en DAW (Digital Audio Workstation). 

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Vær så konkret som muligt, men vær heller ikke bange for at lade eleverne selv opdage programmets funktioner. Jeg har selv lært noget af eleverne, som jeg ikke selv havde opdaget... FEDT!

Et godt sted at starte?

Nogle af de værktøjer, som er nemmest at komme i gang med, er måske nogle du allerede kender, eller har hørt om. Det er værktøjer som "Isle of Tune", Incredibox", "Blop Opera" og "Mario Sequencer". Det er gamification af musikalsk skaben og virker næsten som at spille computerspil. 

Det betyder dog ikke, at der ikke kan laves gode faglige opgaver til dem. Vidste du f.eks., at "Incredibox" har opgaver der kan løses for at give adgang til små musikvideoer, at man kan optage hele sange, og at det er en fantastisk indgang til at forstå mixerens opbygning?   

Nogle elever har også stor glæde af de virtuelle instrumenter som f.eks. "Virtual Drumming", "Pianu" eller kan måske ligefrem få mod på at blive DJs med værktøjer som "YouDJ" eller "YouTubeDJ". 

De større elever kan faktisk starte en hel producerkarriere, bare med et par af de første 6 værktøjer på siden! "Bandlab" og "Splice"-værktøjerne er faktisk ret gode DAWs, hvor man kan producere komplette værker, men det kræver tid og tålmodighed og måske endda hjælp fra YouTube. Der er dog faktisk lavet mange, gode tutorials (instruktionsvideoer) til disse programmer. 

Gå på opdagelse, og rigtig god fornøjelse!