Folkeskolens musikrådgiver
Blog
Eventyr for begyndere
En musical rummer såvel den almene musikalske del som den større ide om sammenhold og samarbejde.
Historien om Den Grimme Ælling er ikke langt fra den virkelige verden, når et børnemusicalprojekt er vel overstået. Børn, som tidligere er krøbet langs væggene, blomstrer pludseligt op med kække bemærkninger og store smil. Gennem mange år som musiklærer i folkeskolen har jeg oplevet, at børnemusicals har den største "succesrate", både hvad angår parametre som læring, dannelse, og perspektivering, men ikke mindst også mit hjertebarn, nemlig fællesskabet.
Plads til alle
En musical rummer såvel den almene musikalske del som den større ide om sammenhold og samarbejde. Alle er vigtige og ingen kan undværes. Alle finder deres naturlige plads, der er nøje afstemt efter deres personlighed og temperament. På deres egen måde og i deres eget tempo finder de den grænse, som af og til kan forekomme fjern og overvældende. De oplever måske ligefrem at tabe pusten, når de overskrider den, men de genvinder den altid, og det er i det sekund magien sker. For lige netop der oplever de deres egen uundværlighed, fordi alle de andre kammerater reagerer på dette sammenbrud og kvitterer med ønsket om, at denne "finder tilbage".
Når tæppet falder
Holdånden og fællesskabet er en tanke, en følelse og en oplevelse, de kan tage med sig videre i tilværelsen. Rammerne omkring en musical er et fint billede på det omgivende samfund. En masse delelementer der udgør en helhed, hvor intet led er stærkere end det svageste. Og dog. Skulle der knække et led, er der andre på banen til at stykke det sammen. Polens store fagforeningsleder i 80’erne, Lech Wałęsa, kaldte det solidaritet. Et godt sted at begynde.