Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Sangstemmer fra fortiden - et lyninterview

“Særligt gennem de engelske sange, jeg lærte i musik, blev jeg meget bedre til det engelske sprog, for engelsk var, i hvertfald på det tidpunkt, ikke særlig udbredt i mit miljø.”

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fredag morgen på Campus Carlsberg. Sidder og venter på undervisningen starter. Pludselig er der en stemme, der siger “David?”. Jeg skal lige processere ansigtet bag stemmen, for sidst jeg så det, var Sibel blot en ung teenager. Ung er hun dog stadig, men nu også lærerstuderende og studiekammerat. Det sker jo, mængden taget i betragtning, at man støder på gamle elever, men et decideret skæbnefællesskab hører til sjældenhederne. Der går heller ikke mange sekunder før, at vi står og mindes gamle dage som et par gamle veninder. Men hendes begejstring over svundne tider, ikke mindst musikundervisningen, stikker tilsyneladende noget dybere, end jeg lige havde forestillet mig. Men måske Sibel selv skulle fortælle ...

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Med egne ord

“Det var først i gymnasiet jeg for alvor fandt ud af, hvad musikundervisningen havde gjort for mig. Vi sad og skulle læse digte, og jeg bad de andre om at artikulere. Det var et af de ord, jeg havde lært i musiktimen, men de andre kendte det ikke. For mig handlede det om at “bevæge munden lidt bedre”. Noget med at udtrykke sig klart og tydeligt. Jeg kommer fra en tyrkisk baggrund, og jeg havde ikke fået meget musik med hjemmefra, men fandt ud af, da jeg prøvede at oversætte de engelske sange til tyrkisk, at følelsen altid fulgte med uanset sproget. Særligt gennem de engelske sange, jeg lærte i musik, blev jeg meget bedre til det engelske sprog, for engelsk var, i hvertfald på det tidpunkt, ikke særlig udbredt i mit miljø.”

Solens bane

“Sangene gjorde mig også opmærksom på noget så almindeligt som, at solen står op i øst. De satte tankerne igang og stillede spørgsmål. Nærmest som en lektie, som man i virkeligheden ikke havde fået for, men man alligevel tog med sig hjem. Og så hele mødet med instrumenterne. Min egen baggrund havde lige akkurat kun introduceret mig til “vores” slags guitar, nemlig saz’en. Så opdagede jeg guitaren, klaveret og alle de andre, og det var en stor omvæltning. På alle måder et helt nyt univers. At min musikundervisning har været med til at forme mig som menneske, er jeg ikke et sekund i tvivl om. Det ser jeg især nu, hvor de sidste brikker er ved at falde på plads.”