Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Det andet hjem

Der går ikke mange sekunder førend hjemmevantheden har gjort sit indtog. Selvom de udmærket kender retningslinjerne – at de med det samme skal sætte sig på deres skamler – kan de alligevel ikke lade være med at skulle markere i sofaen eller sækkestolene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Modsat klasselokalet, er faglokalet mere præget af, ja, faget. Her er eleverne lidt på besøg. Og med det følger af og til en lidt større andægtighed. Jeg har selv set, hvordan de kegler rundt i deres vante gemakker i løbet af frikvartererne eller pustepauserne, men når de er ude på “fremmed grund”, er historien en lidt anden.  Og dog. Et musiklokale for eksempel er mere end blot et klaver, et musikanlæg og nogle skamler. Med opbakning fra pedellerne, er det lykkedes at skaffe sækkestole, en sofa og en meget bedstefar-agtig lænestol. Og signalet er modtaget og forstået: Her kan man smide skoene og sænke skuldrene.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Øst, vest, musiklokalet bedst

Dermed ikke sagt, at alle møder musik med samme begejstring, men rummet er ikke til at tage fejl af. Der går ikke mange sekunder førend hjemmevantheden har gjort sit indtog. Selvom de udmærket kender retningslinjerne – at de med det samme skal sætte sig på deres skamler – kan de alligevel ikke lade være med at skulle markere i sofaen eller sækkestolene. “Her sidder man da meget godt! Kan jeg ikke bare blive her resten af timen?” er det gængse udsagn. Af pædagogiske årsager, bliver der repliceret med et blankt nej, men jeg fryder mig alligevel lidt over det. Tanken ér hyggelig!

Musikalsk møblement

Kronen på værket er dog de nyligt indkøbte instrumenter. For et ikke uanseeligt beløb fik vi mulighed for at udskifte den gamle udpinte instrumentsamling med noget mere tidssvarende. Alt udtjent grej blev ubønhørligt sendt til tælling til fordel for noget mere brugervenligt og motiverende isenkram. Først og fremmest blev de gamle “kedler” erstattet af et lækkert elektrisk trommesæt. Dermed ikke sagt at alt nyt er løsningen, men det her har virkelig været et “scoop”. Også for ørerne, hvad angår lydtryk. Og så rummer sættets lydmodul alskens fantasifulde “trommesæt”, hvilket kan få ethvert skoleelevs hjerte til at slå dobbeltslag. At have et musiklokale, hvor man føler sig hjemme, og ungerne også finder sig til rette, er unægteligt ikke så ringe endda, for lige at underdrive på godt jysk.