Rhias Emoji-Dans

Tre kreative emoji-baserede aktiviteter til musikundervisningen

Er du på udkig efter nye måder at engagere dine elever i musikundervisningen? Prøv disse tre sjove, emoji-baserede aktiviteter, som kombinerer musik, kreativitet og bevægelse. De giver eleverne mulighed for at skabe, lære musikalske strukturer og samarbejde på nye måder.

At finde nye måder at engagere eleverne i musikundervisningen kan være en udfordring, men emojis er et kreativt og visuelt værktøj, som kan gøre musikken endnu sjovere og mere tilgængelig. Her er tre aktiviteter, hvor emojis spiller en central rolle – fra dans og koreografi til musikalsk komposition og sang gætterier. Den ene aktivitet kan desuden bruges tværfagligt og tilpasses til både musik- og idrætstimer, så eleverne kan lære om musikalsk struktur, samarbejde og kreativ udfoldelse.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

1. Gæt en Sang med Emojis

Denne aktivitet bringer både konkurrence og kreativitet ind i musikundervisningen, da eleverne skal gætte sangtitler, som er beskrevet med emojis.

Eleverne kan deles op i grupper og konkurrere om, hvem der først kan gætte sangtitlerne ud fra emoji-kombinationerne. For de lidt ældre elever kan man vælge mere komplekse sange, mens de yngre kan prøve med børnesange eller nemmere titler.

Derudover kan eleverne få lov til at lave deres egne emoji-gåder med sangtitler, de selv vælger, og udfordre hinanden. Dette styrker deres evne til at analysere og repræsentere musik visuelt, samtidig med at det giver dem mulighed for at dele deres yndlingsmusik med deres kammerater. Her er eksempler på en opgave for de små og én for de store:

https://www.dr.dk/ultra/quiz-gaet-en-emoji-sang

https://brightside.me/articles/emoji-quiz-how-many-songs-can-you-guess-565210/

2. Dans og Koreografi med Emojis

Denne aktivitet er inspireret af en kort video fra elevernes egen dagligdag, hvor en dans bliver beskrevet med emojis. Se bare her: 

Lad eleverne lære den simple dans, hvor hver emoji symboliserer en bevægelse eller et trin i dansen, som eleverne skal følge og gentage. 

Herefter får de selv mulighed for at sammensætte deres egen koreografi ved hjælp af emojis. Eleverne skal lade sig inspirere af emojis, lave deres egen koreografi, og skrive den ud til kammeraterne. De skal derefter undervise deres klassekammerater i deres koreografi, hvilket giver dem mulighed for at tænke kreativt, samarbejde og udtrykke sig gennem bevægelse og musik. Ved at bruge emojis som en fælles forståelsesramme bliver det nemmere for eleverne at forstå sekvenserne i koreografien, samtidig med at de får mulighed for at optræde foran hinanden. 

Nogle elever kan være presset af, at danse på den måde, eller måske synes at den ovenstående er for feminim. Derfor har jeg inkluderet dette alternativ, hvor man kun bruger den ene hånd: 

3. Komposition med Emojis og Et Simpelt Groove

I denne aktivitet får eleverne mulighed for at komponere deres egen musikalske sekvens ved hjælp af emojis og et simpelt groove, de har lært. For at skabe struktur og rytme kan du vælge et groove som i sangen “Clint Eastwood” af Gorillaz. Dette groove er simpelt, gentagende og let at lære for eleverne.

Når eleverne har lært groovet, bliver det deres fælles “backing track,” og emojis bruges til at indikere, hvornår hvert instrument skal komme ind. Hver emoji repræsenterer et instrument eller en lyd, f.eks.:

  • 🎸 = Bas

  • 🥁 = Trommer

  • 🎹 = Klaver eller synth

  • 🎤= Vokalindsats

Eleverne får lov til at placere emojis i en rækkefølge, der dikterer, hvordan deres komposition skal lyde. For eksempel kan bas (🎸) starte alene i de første fire takter, hvorefter trommerne (🥁) og klaveret (🎹) kommer ind efter tur. Til sidst kan sang (🎤) af omkvæd eller måske endda rap-stykket tilføjes.

Denne aktivitet lærer eleverne om musikalsk form og timing, da de skal følge en rytmisk struktur og vente på, at det bliver deres tur til at spille. Det giver dem også en følelse af, hvordan musikken kan bygges op og udvikle sig over tid. Samtidig bliver det en sjov og interaktiv måde at forstå sammenspil på, hvor emojis bruges til at skabe og visualisere en musikalsk komposition.

Måske kan groovet udvikle sig til et komplet sammenspilsnummer?

Rigtig god fornøjelse!