MGP 24

MGP 24 forløb til indskoling og mellemtrin

Børnenes Melodigrandprix 2024 blev et brag af en fest lørdag aften! Her kan du blive klar til at forlænge festen i dine musiklektioner.

Offentliggjort Sidst opdateret

Stuen var pyntet op. Venner og veninder var inviteret, stemmesedlerne var skrevet ud, og der var poppet popcorn. Det var tid til årets MGP! 

Jeg ser altid børnenes MGP som en god mulighed for stærk musikundervisning. Rigtig god musikundervisning kan hentes fra dette program, og eleverne er top-motiverede. Her er nogle af mine idéer til arbejdet i denne uge, som du måske kan få glæde af:

Lav klassens egen afstemning. 

DR er rigtig gode til at dele smagsprøver på sangene, inden det går løs. Det er derfor muligt at bruge disse kompilationsvideoer til at lave en hurtig afstemning i klassen. Udskriv pynt og stemmesedler her og vær klar til at overraske eleverne med MGP i musiklektionerne

Pynt og stemmesedler: https://www.dr.dk/boern/mgp/mgp-pynt-0

1 minut version af hver sang: 

https://www.dr.dk/drtv/serie/mgp-2024-_-hoer-sangene_434744

Kort opsummering af sangene: 

Lær dansen til årets MGP sang - "Intet er som det plejer":

Der er lavet en fin koreografi i videoen til "Intet er som det plejer". Se den i videoen her, og lad eleverne lære dansen, og måske ovenikøbet skrive noter ned til hver bevægelse, mens de lærer den. Husk at I kan sætte hastigheden ned på YouTube: 


Lav et sammenspilsnummer

Med temaet om at stoppe mobning er sangen "Stop!" af Naya nok den mest skolerelevante. Måske det netop var budskabet der gjorde, at sangen gik hen og vandt? Så hvorfor ikke spille den i musiklektkionerne? Mine elever har i sidste uge været i gang med at aflytte sangteksten, og dette er, hvad de er nået frem til: 

STOP! - Naya MGP ‘24

Vers 1:
Jeg hør’ dig snakke, men du siger ingenting.
Det’ ikke første gang, du driller min veninde.
For jeg har set det her så mange gange fø-ør.
Det’ ik’ i orden, det du gør!

Vers 2:
Måske du selv går rundt og har det rigtigt svært?
Så kom og sig det, for jeg er jo lige her.
Det gør mig ked af det, at du er sådan de-er!
Åh uh åh åh åh åh 

Bro:
Hør her:
La’ vær’!
Du sårer alle her.

Omkvæd:
Det er forkert det dér! Det ik’ i orden her!
For vi ska’ allesammen vær’ her.
Det er forkert det dér!
Der’ gået for længe, yeah!
Nu si’r jeg stop!
Jeg gider ik’ og sig’ det mer’!

Vers 2:
Jeg synes, vi ska’ gå den samme vej min ven.
Så lad os enes og vær’ gode ved hinanden.
Der’ ingen grund til, vi skal ha’ det sådan her.
Det burde ikke være så svært.
For vi skal vise hvem vi er, og hvad vi vil.
Og det’ der ingen der skal sige noget til.
For der er plads til alle her, som du ser.
Åh uh åh åh åh åh.

Bro:
Hør her:
Vi er
allesammen her.

Omkvæd: 

Det er forkert det dér!
Det ik’ i orden her!
For vi ska’ allesammen vær’ her.
Det er forkert det dér!
Der’ gået for længe, yeah!
Nu si’r jeg stop!
Jeg gider ik’ og sig’ det mer’!

Kontraststykke:
Jeg synes, vi skal gå den samme vej min ven.
Og det bli’r svært, men bare prøv en gang til.

Omkvæd og outro:

Det er forkert det dér!
Det ik’ i orden her!
For vi ska’ allesammen være her.
Det er forkert det dér!
Der’ gået for længe, yeah!
Nu si’r jeg stop!
Jeg gider ikke sig’ det mer’!
For vi ska’ allesammen være he-er.
Det er forkert det dér!
Der’ gået for længe, yeah!
Nu si’r jeg stop!
Jeg gider ik’ og sig’ det mer’!

Lav et simpelt arrangement med tonerne C, C#, G# og A#, som holdes 8 slag i versene og 4 slag i omkvædene. Broen kan spilles med C, D, D, D#, D#, G. Kan I selv finde tonerne til kontraststykket?

Rigtig god fornøjelse!

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com