Blog

7-trins-skalaen

Karaktergivning i valgfaget musik

Hvad i alverden er forskellen på "meget stort engagement" og "rigtig godt engagement"?

Offentliggjort Sidst opdateret

Så har jeg ellers været ude som censor i musik for første gang, og har netop afleveret mine egne elevers dispositioner til censor. Jeg havde forberedt mig godt, inden jeg skulle ud, og havde læst både undervisningsbeskrivelser og dispositioner flere gange. Aftenen inden ville jeg lige gennemgå skemaet for karaktérgivning igen, og var pludseligt ved at gå i panik!

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

For hvad er niveauet?

Det første jeg tænkte tilbage på, var hvad jeg mente jeg kunne, da jeg gik på gymnasiet, og ville således sammenligne med slutningen af valgfaget. Problemet er bare, at niveauet for valgfaget i folkeskolen nu faktisk er langt højere, end det niveau jeg mener de fleste af mine kammerater og jeg selv havde i 1.G.

OK, hvad så med at tænke over hvilket niveau, man kunne opnå på to år, hvis man øvede sig et kvarter hver dag? Nix, det duer heller ikke, for eleverne har vel ca. 10 fag, og det ville dermed betyde 2 og en halv times lektielæsning hver dag, så det er heller ikke fair!

Tilbage at læse vejledningen!

Selv et simplificeret skema hjalp ikke!

I vejledningen på side 11 og frem kunne jeg læse mig frem til kriterierne for de forskellige karakterer:

https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf22/okt/221028-vejledning-til-folkeskolens-proeve-i-valgfaget-musik--obligatorisk-proeve-i-8--klasse-.pdf

Det blev hurtigt for overskueligt for mig, og jeg fjernede alt det gentagne, så jeg kun skulle skelne mellem selve forskellen på sætningerne. Tag bare det første eksempel om udførelsen i den praktiske del:

12: Meget stort engagement og høj kvalitet

10: Rigtig godt engagement og god kvalitet

7: Godt engagement og kvalitet

4: Engagement og kvalitet

2: Tilstrækkelig grad af engagement og kvalitet

00: Utilstrækkelig grad af engagement og kvalitet

-3: Ringe grad af engagement og kvalitet

Hmmm. Hvad er forskellen på "Meget stort engagement og høj kvalitet" og "Rigtig godt engagement og god kvalitet"`? Tja, da jeg spurgte min kone, troede hun faktisk, at "Rigtig godt engagement og god kvalitet" var den bedste af de to.

Jeg spurgte hende også, hvad hun troede var den dårligste bedømmelse ud fra "Utilstrækkelig grad af engagement og kvalitet" og "Ringe grad af engagement og kvalitet". Desværre gættede hun igen forkert.

Hvad gør man så?

De skal have en god oplevelse!

I sidste ende blev lærerne og jeg enige om, at eleverne skulle have en god oplevelse, og dermed også så god en karakter vi overhovedet kunne argumentere for, som muligt. Det blev en rigtig god oplevelse, og jeg må bare sige, at den kvalificerede musiklærers mavefornemmelse er bedre end noget skema.