Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Jeg har en plan

De nye læseplaner kan egenligt betragtes som et opslagsværk, både for nye musiklærere, men så sandelig også for dem, der er gamle i gårde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så er de her, de nye læseplaner for faget musik. Selvsagt for den obligatoriske del, men også for det nye valgfag. Særligt sidstnævnte har haft undervisernes bevågenhed, men det vender vi tilbage til. De nye læseplaner er interessant læsning, specielt i lyset af, at der er løsnet op for ”fælles mål”. Det vil sige, at der er kommet en meget mere kreativ tilgang til faget, med deraf mindre fokus på den målstyrede undervisning. Det er tit og ofte mere et spørgsmål om at kunne, i stedet for at skulle. Det klinger i hvert fald sødt i mine ører.  

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

En musikalsk manual

Musikfaget er skolens utilpassede enfant terrible, som ingen vil røre med en ildtang. Kun de allermest dumdristige vover sig ud i det farvand. Men der kommer de nye læseplaner virkelig til sin ret, særligt hvis man mangler motivation, inspiration eller bare en lille saltvandsindsprøjtning. De nye læseplaner kan egenligt betragtes som et opslagsværk, både for nye musiklærere, men så sandelig også for dem, der er gamle i gårde.  

Den dybe tallerken

Neil Armstrong måtte virkelig have haft et sug i maven, da han betrådte månen som det første menneske nogensinde. Der var ingen præcedens for homo sapiens i vægtløs tilstand. Ikke at der nu er et sammenfald mellem astronomi og musik, bortset fra Gustav Holst Planeterne, men erfaringsgrundlaget for det nye valgfag er som med den første månevandring, noget nær lig nul. Så at skulle forfatte en læseplan som denne er lidt som at famle i blinde. Klogeligt nok er der blevet taget gevaldigt afsæt i en intuitiv tilgang til området, med fokus på den verden målgruppen lever og ånder i. Hvordan tilgodeser man her-og-nu teenagere uden at glemme de klassiske dyder? Svaret findes næsten her i læseplanen, og det er ikke så lidt af en bedrift.