Skolekomedie Jels Skole

Hvorfor bruge tid på skolekomedie?

Som musiklærer bliver jeg af og til spurgt, hvorfor vi som skole bruger så meget tid på at lave en skolekomedie. Kunne tiden ikke bruges bedre på boglige fag som dansk og matematik? 

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er et legitimt spørgsmål, men i virkeligheden er der meget at hente fra en forestilling på scene foran et publikum. 

Faktisk styrker skolekomedien både faglige, dannelsesmæssige og musikalske kompetencer – og derfor vil jeg her forklare, hvorfor denne tradition er så vigtig for elevernes udvikling.

Selvom skolekomedien måske ikke ligner en dansk- eller matematiktime, er der mange faglige aspekter involveret i processen. For det første træner eleverne deres sproglige færdigheder, når de læser manuskripter, analyserer karakterer og forbereder sig på at fremføre replikker. De får en dybere forståelse af, hvordan sprog kan bruges til at formidle følelser, stemninger og idéer – færdigheder, som også er fundamentale i både dansk og samfundsfag.

Desuden lærer eleverne at kommunikere klart og tydeligt – ikke kun med deres ord, men også gennem kropssprog og intonation. Dette kræver, at de tænker over, hvordan deres karakter vil agere, og hvordan de bedst kan udtrykke deres rolle til publikum. Denne kreative proces, hvor man sætter sig ind i en andens sted, giver eleverne en unik mulighed for at udvikle empati, men også for at forstå komplekse tekster og situationer, hvilket er en værdifuld kompetence i alle fag.

Endelig arbejder eleverne i skolekomedien ofte med problemløsning og logisk tænkning. Hvordan får vi scenen til at fungere? Hvordan løser vi en teknisk udfordring med lyset eller lyden? Hvor opbevares rekvisitter, så de ikke går i stykker, og hvem tager dem med på scenen? Skolekomedien giver eleverne en platform til at tænke kreativt, men også praktisk, og det er netop denne balance, der er så vigtig i deres faglige udvikling.

Dannelse: Samarbejde, fællesskab og personlig udvikling

Udover det faglige spiller skolekomedien en afgørende rolle i elevernes dannelse og trivsel. At arbejde på en forestilling sammen med sine klassekammerater skaber et fællesskab og lærer eleverne om vigtigheden af samarbejde. Alle har en rolle, og for at få hele forestillingen til at lykkes, er det nødvendigt, at alle løfter i flok. Nogle elever står foran på scenen, mens andre hellere vil stå bagved og arbejde med kulisser, kostumer eller teknik – og begge dele er lige vigtige.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Denne forståelse af, at vi alle har forskellige styrker og svagheder, styrker klassens sammenhold og skaber en respekt for hinandens forskellige talenter. Eleverne lærer, at succes ikke nødvendigvis kommer fra individuelle præstationer, men fra det kollektive arbejde. Den proces er guld værd i forhold til den dannelse, vi ønsker at give vores børn i skolen: at de lærer at tage ansvar, respektere hinanden og bidrage til fællesskabet.

Skolekomedien giver desuden eleverne en mulighed for at udvikle deres personlige kompetencer. Mange elever skal træde uden for deres komfortzone, når de skal stå på en scene foran et publikum. Det kræver mod og selvtillid, og når eleverne oplever, at de kan lykkes med noget, der på forhånd virker uoverskueligt, vokser deres selvværd og tro på egne evner.

At kunne udtrykke sig i forsamlinger: En kompetence for fremtiden

En anden vigtig kompetence, som eleverne udvikler gennem en skolekomedie, er evnen til at udtrykke sig foran en forsamling. At stå på scenen foran familie, klassekammerater og lærere giver eleverne uvurderlig træning i at præsentere sig selv, tale med selvsikkerhed og fange et publikum. Denne evne er ikke blot vigtig i skolen, men også senere i livet, særligt på arbejdspladser, hvor man ofte skal kunne fremlægge projekter, samarbejde med kolleger eller tale foran større grupper.

At føle sig tryg ved at stå foran en forsamling giver eleverne et forspring i deres personlige udvikling, og det skaber fundamentet for succes, både i skoleårene og senere i deres arbejdsliv. For mange mennesker er det en stor udfordring at tale offentligt, men de elever, der har prøvet kræfter med skolekomedien, har allerede udviklet en selvsikkerhed, som de kan trække på i fremtiden.

Musikalske værdier: Sammenspil, rytme og live-optræden

For mig som musiklærer er der selvfølgelig også et stærkt musikalsk element i skolekomedien. Nogle år har vi haft orkestre, der spillede live til forestillingen, hvilket har givet eleverne en oplevelse af, hvordan det er at optræde med musik og drama på samme tid. Det kræver et særligt samarbejde mellem musikere og skuespillere for at sikre, at rytme, timing og musik passer til forestillingen. Denne form for sammenspil udvikler elevernes musikalske forståelse og evner til at samarbejde i en kunstnerisk proces.

Selvom vi ikke har liveband hvert år, er musik stadig en integreret del af forestillingen. Musik og lydeffekter bruges ofte til at understøtte sceneskift, skabe den rette stemning eller underbygge komiske elementer i bestemte scener. Musik har en fantastisk evne til at forstærke følelser og oplevelser, og det er noget, eleverne lærer at forstå og bruge aktivt, når de arbejder med skolekomedien.

En anden tradition, som altid er et hit, er at afslutte forestillingen med en fællessang, hvor alle elever er på scenen og deltager sammen. Det skaber en stærk følelse af sammenhold og markerer afslutningen på deres fælles indsats, inden de sidste buk for publikum. Denne musikalske afslutning binder hele forestillingen sammen og giver eleverne en følelse af stolthed over det, de har opnået sammen.

Kunst, kultur og tradition

Skolekomedien er ikke kun en enkeltstående begivenhed, men en central del af skolens kultur og fællesskab. Når eleverne arbejder sammen om at skabe en forestilling, bygger de ikke kun venskaber og styrker deres sociale kompetencer, men viderefører også skolens traditioner. Gennem årtier har skolekomedien været en vigtig brobygger mellem generationer af elever, og den skaber en følelse af tilhørsforhold til skolen og lokalområdet. Desuden bidrager den til skolens kunstneriske og kulturelle liv, hvor både teater, musik og scenekunst får plads i elevernes hverdag. Den kreative udfoldelse i en skolekomedie inspirerer eleverne til at værdsætte kunst og kultur – noget, de bærer med sig langt ind i voksenlivet. Samlet set styrker skolekomedien både skolens fællesskab og den kulturelle dannelse, som binder eleverne sammen i et større hele.

Skolekomedien skaber hele elever

Så hvorfor bruger vi så meget tid på skolekomedien? Fordi den giver vores elever en unik mulighed for at udvikle sig fagligt, dannelsesmæssigt og musikalsk på én gang. Den træner deres sprog, deres kommunikation og deres kreative problemløsning. Den styrker deres fællesskab, samarbejde og selvtillid. Og den giver dem musikalske oplevelser, de kan tage med sig videre i livet. Samtidigt bliver eleverne en del af skolens lange tradition, og lærer at påskønne kunst som en del af deres kulturelle udvikling. 

Når vi investerer tid og kræfter i en skolekomedie, investerer vi i elevernes samlede udvikling som hele mennesker – og det er præcis det, skolen også skal handle om.