Folkeskolens musikrådgiver

Blog

… og hele den franske musik

Stykket var tænkt udelukkende til privat opførsel, så det gav måske i virkeligheden Saint-Saëns en udfoldelsesmulighed, han måske ellers ikke ville have undt sig selv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Året er 1886. Den franske komponist Camille Saint-Saëns fortæller i et brev til sin forlægger, at han sidder og morer sig fyrsteligt under arbejdet med det, der skal blive hans mest elskede værk, nemlig DyrenesKarneval. En lidt ironisk bedrift, eftersom han forbød udgivelsen af denne i sin levetid, da han frygtede, at musikkens ”barnlige” karakter ville kompromitere hans ellers seriøse renomme.  

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Det halve dyrerige og lidt til

Stykket var tænkt udelukkende til privat opførsel, så det gav måske i virkeligheden Saint-Saëns en udfoldelsesmulighed, han måske ellers ikke ville have undt sig selv. Musikken er i sandhed også derefter. Komponisten, der var notorisk konservativ omkring musik, særligt på sine ældre dage, giver pokker i alle konventioner. Åbningsstykket løvensmarch slår tonen an i et let men utrolig farverigt sprog. Men vent, der kommer mere; fossiler, pianister, folk med lange ører og ikke mindst svanen. Ja, dyreriget er ganske mangfoldigt i Saint-Saëns’ verden.  

Gammel kærlighed

Rigtigt gættet, komplet egnet til undervisningsbrug, hvor det efter sigende også er blevet brugt til hudløshed. Men gammel kærlighed ruster aldrig. Stykket inviterer på alle leder og kanter til lytning, analyse, historiefortælling, baggrundsmusik og interaktion. Saint-Saëns har ramt en nerve, der fuldstændig smyger sig udenom den til tider utilnærmelige kompositionsmusik. Transparent, fantasifuld, klar i mælet og fuldstændig uimodståelig.

https://youtu.be/5LOFhsksAYw