"Den Hjemmelavede Guitarist"

Hvornår blev "selv-lært" en kvalitet?

Bør vi ikke hellere hylde musikeren, som har dybt kendskab til de virkemidler, som benyttes?

Publiceret Senest opdateret

I moderne talentshows på tv ser vi ofte deltagere, der står frem og proklamerer, at de er selvlærte musikere. Dette øjeblik følges ofte af et sus gennem publikum og en vis beundring fra dommerpanelet. Men er det virkelig noget, der bør hyldes, eller er det snarere en misforståelse af, hvad der kræves for at være en dygtig musiker?

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Teori hæmmer ikke kreativiteten!

Mange mennesker tror fejlagtigt, at kendskab til musikteori og formel uddannelse kan hæmme kreativiteten. Tag eksemplet med The Beatles, som fik umådeligt stor succes, selvom de ikke kendte til musikteori overhovedet. Dog mindes jeg at have læst, at de tog en bus til en helt anden by, fordi de havde hørt om én, som kunne tage akkorder B7. Derfor mener jeg, at de netop viste, at de ønskede at forstå musikken og dens byggesten.

Jeg mener ikke, at man bliver en dygtigere eller mere original musiker af at være selvlært. Tværtimod mener jeg, at det kan det begrænse ens potentiale som musiker, hvis man går glip af at lære diverse teoretiske redskaber. Musikteori er efter min mening ikke en kreativ bremse, men snarere et kraftfuldt værktøj til at udtrykke sig selv musikalsk på en mere nuanceret og dybdegående måde. Musikteori giver musikere et sprog til at kommunikere med hinanden og udtrykke deres ideer på en måde, der er forståelig og meningsfuld for andre musikere.

Teori og musikalsk skaben

Når vi underviser vores elever, er det vigtigt at understrege vigtigheden af musikteori og formel uddannelse. At kende til grundlæggende koncepter som akkorder, skalaer, harmoni og rytmik åbner op for en verden af muligheder i musikalsk skabelse. Det giver eleverne redskaberne til at udforske og udtrykke sig selv på en måde, der ellers ville være umulig uden denne viden.

Desuden er musikteori og formel uddannelse ikke kun forbeholdt klassiske musikere eller dem, der ønsker at forfølge en karriere inden for akademisk musik. Uanset om man er interesseret i pop, rock, jazz eller enhver anden genre, er en solid forståelse af musikteori afgørende for at kunne mestre sit håndværk fuldt ud. Jeg har aldrig hørt en musiker udtale, at han fortryder at have lært noget teoretisk. Dog har jeg en kammerat, som er selvlært på guitaren, og selvom han er ganske dygtig, nægter han at lade mig vise ham noget teori. Han ønsker at fastholde prædikatet at være selvlært, fordi han føler det giver respekt, når han spiller til festerne.

Talent er ikke nødvendigvis medfødt, men et sikkert resultat af træning

Det er på tide at udfordre den stereotype opfattelse af den selvlærte musiker som den ultimative kreative geni. Lad os i stedet omfavne vigtigheden af formel uddannelse og musikteori som fundamentet for musikalsk udvikling og kreativ udfoldelse. Ved at give vores elever de nødvendige redskaber og viden til at forstå og manipulere musik på dybere niveauer, kan vi hjælpe med at forme næste generation af musikalske visionærer og pionerer. Lad os sammen bryde myten om, at det at være selvlært er en kvalitet i sig selv, og i stedet opmuntre vores elever til at stræbe efter videnskaben om musikteori og formel uddannelse for at opnå deres fulde potentiale som musikere.