Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Den kreative uro

Lykkes det at mobilisere eller ”ommøblere” sådan en størrelse til noget frugtbart og kreativt, er det muligt at nå uanede højder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle klasser er det bare mere end andre: utilpassede, rastløse, urolige. Til gengæld kan disse egenskaber have et utal af nuancer. En af disse har et nærmest kreativt skær over sig. Med det mener jeg, at der under overfladen på denne tilsyneladende enerverende tilstand ligger noget dybere, noget mere meningsfuldt end bare at ville være på tværs. I dette tilfælde ”den kreative uro”.  

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Svingdør

Gennem mine 15 år som musiklærer i folkeskolen er det den samme erfaring jeg har gjort mig gang på gang. Klassen man møder kan enten blot være den nemme og tilforladelige ”dengse”-klasse. Eller det kan være den larmende-grænsende-til-selvdestruktiv. Men det kan også være den, der har så meget på hjerte, at de næsten ikke ved, hvad de skal gøre af sige selv.  

Mellem linjerne

Lykkes det at mobilisere eller ”ommøblere” sådan en størrelse til noget frugtbart og kreativt, er det muligt at nå uanede højder. For at nævne et eksempel stod jeg med en af mine nye 1. klasser, der dyrker VM-i-uro, og vupti; de sang lige en engelsksproget gospelsang langt bedre, end nogle af mine 4./5. klasser havde gjort det. Men vi ved, hvor hurtigt man skal løbe i disse tider, og netop i hastværk går de små, usynlige ting tabt. Larm og støj kan hurtigt blive afskrevet som et irritationsmoment, og så ender man med at stå og stampe i jorden som en sur gammel elefant. Så længe man kan holde det i sangfuglens optik, ser verden meget lysere ud.