Blog

Musikprøven - Lærernes reflektioner

Folkeskolen.dk offentliggør i dag en undersøgelse om afgangsprøverne. 

Publiceret Senest opdateret

Her et par dage før eleverne får ferie kan jeg mærke, at jeg ikke er færdig med at evaluere og reflektere over prøverne. Jeg har været censor og haft mine egne elever op til prøve, og det er gået godt, men jeg sidder stadig tilbage med mange overvejelser om prøven er optimal. 

Jeg har derfor glædet mig til i dag, hvor jeg kan få lidt mere indsigt i andre musiklæreres tanker. 

Musik er vigtigt!

Som jeg tidligere har diskuteret, er vi musiklærere ikke i tvivl om, at musikfaget er vigtigt og har en stor plads i hjertet af folkeskolen. 

Jeg tror dog alligevel, at prøven har været med til at løfte fagets status i øjnene på både elever, forældre, ledelser, bestyrelser osv. 

Men hvad kan prøven fagligt set, og er der negative sider?

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Spil og teori

På den ene side er jeg glad for, at den teoretiske del af prøven giver eleverne mulighed for at tale sig op til en højere karakter, hvis samspilsdelen ikke går godt. Det viser, at der er plads til at demonstrere viden og forståelse af musik, selvom man måske ikke er en virtuos instrumentalist. Det er vigtigt at anerkende og værdsætte alle aspekter af musikfaget.

Dog synes jeg også, at der går for meget tid i det daglige med at klargøre til den teoretiske del af prøven, hvilket betyder, at eleverne ikke får spillet så meget musik, som jeg gerne ville. 

Musik er først og fremmest en kunstart, der skal opleves og udtrykkes gennem praksis. Selvom den teoretiske del er vigtig, bør der være en balance, så eleverne får rig mulighed for at vise deres færdigheder og musikalitet. 

Vurderingskrav 

Som jeg også tidligere har været inde på her på bloggen, er der en diskussion at tage omkring eksamensformatet og særligt vurderingskriterierne. 

Hvad er det vigtigste at vægte: teknisk præstation, musikalsk udtryk eller teoretisk viden? Er det muligt at finde en balance, der afspejler fagets forskellige dimensioner og krav? 

Moden

Jeg kan ikke undgå også at nævne, at jeg har tvivl om, at 8. klasse er det rette tidspunkt at afholde en så vægtig prøve. Er eleverne modne nok til at håndtere presset og kravene? 

Jeg er personligt af den overbevisning, at eleverne modnes enormt fra 8. - 9. klasse, og at de på 9. årgang har forstået, at nu er det alvor. 

Det er slet ikke min opfattelse, at mine elever i 8. klasse var nået til den erkendelse. 

Vi ser fremad

Jeg vil gerne opfordrer jer til at tage del i diskussionen og dele jeres egne erfaringer og perspektiver. 

Sammen kan vi arbejde hen imod en eksamensform, der tager hensyn til elevernes udvikling og behov, så de kan få en god oplevelse og en fair vurdering.

Hvad får du ud af at læse folkeskolen.dk's undersøgelse af afgangsprøverne?