Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Nye tider, andre sider

Skolen lukker, men undervisningen fortsætter, og denne gang følger musikken altså med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er næppe nogen overdrivelse, at der skrives historie i disse dage. Alle aspekter af samfundet er dybt berørt af Covid-19: Sygehusvæsenet, transportsektoren, forretningslivet, og ja, skolerne. Hvad stiller vi så op med de titusindvis af elever, der det næste stykke tid, i hvert fald på det faglige plan, kan risikere at være overladt til sig selv. Ordet fjernundervisning har været på mange af mine kollegers læber, for livet fortsætter omend for det meste bag lukkede døre    

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Næstøverst

Musik er nok ikke lige faget, der står øverst på listen i disse krisetider, og så alligevel. For valgfagets status som eksamensrelevant sætter tingene i et lidt andet lys. Skolen lukker, men undervisningen fortsætter, og denne gang følger musikken altså med. Det bliver næppe med teleopvarmning og fjernkor, men noget mere teoretisk baseret. P2 Musik har således podcasten “Sådan kan du høre det er ...”. Denne er et herligt afsæt for musikundervisning “by proxy”. En tilgængelig og overskuelig indføring i musikken af de vægtigste “klassiske” komponister.    

Musikhistorisk hattrick

Når man taler om “klassisk musik”, er tre epoker af afgørende betydning; Barokken, klassikken, og romantikken. Afsnittene om hhv. Vivaldi, Mozart og Tjajkovskij giver et godt indblik i de arketypiske stiltræk og anekdoter fra disse perioder. Er denne verden ny for ens elever, er det et fortrinligt sted at starte. Man kan eventuelt supplere op med spørgsmål til før, under og efter lytning. Hvem, hvad, hvornår samt fællestræk for de tre komponister. Programmernes opbygning er gennemgående meget det samme, hvilket skaber ro og regelmæssighed for lytteren. Nok ikke det værste i disse tider.    

https://www.dr.dk/radio/p2/sadan-kan-du-hoere-det-er