Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Tilbage til de gode gamle dage

Som elev føler du, at du spiller verdens vildeste musik, og det har vel også været bagtanken hos Martin.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som 7-årig aspirerende pianist spillede jeg nogle stykker for firhændigt, skrevet af en Robert-Charles Martin. Det var virkelig en fest, om de blev spillet med min daværende klaverlærer eller med min far. Taget stykkernes pædagogiske natur i betragtning var de utrolig velkomponerede og inspirerede. Men med tiden fik de, som så meget andet fra barndommens land, lov til at gå i glemmebogen. Bare ligge der i en kasse i årtier og samle støv, indtil …  

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Når cirklen sluttes

Der er intet som musik, der kan agere tro følgesvend hele ens liv. Uanset hvor utro, uengageret og utilpasset man har været og har opført sig, kan man altid vende tilbage, og så står den bare der og venter med åbne arme. Robert-Charles Martin er en af dem. I forbindelse med noget node- og instrumentlære i mine mindre klasser tænkte jeg, at han måtte da være helt oplagt, gode gamle Martin.  

Rene linjer

Oprindeligt er stykkerne skrevet, så at eleven spiller melodien i oktaver, og læreren spiller akkompagnementet. Melodierne er enkle, ofte trinvist eller akkordmæssigt funderede, hvilket giver dem et til tider lidt firkantet præg, men så kommer bagtæppet fra akkompagnementet, som er stykkernes egentlige genistreg. Som elev føler du, at du spiller verdens vildeste musik, og det har vel også været bagtanken hos Martin. Lige netop dette præg, gør dem oplagte for en skoleklasse, uanset om det skal spilles på klaver, guitar, xylofon eller hvilket instrument, man nu havde tænkt. Et godt sted at starte.