Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Spøgelset i musikmaskinen

Musikkens grundlæggende præmis er netop den, mere end noget andet, at den skabes i momentet og med afsæt i den pågældende situation og klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er musiklærer, derfor spiller og synger jeg – for lige at parafrasere Descartes berømte citat. Men hvad spilles og synges der? Musikken har til alle tider levet en randeksistens på skolerne, langt fra forældrenes, ledelsens, og øvrighedens intressesfære. Jeg er som musiklærer f.eks. aldrig blevet spurgt om, hvorfor jeg evigt og altid insisterer på den gamle udgave af Midsommersangen. Eller om, hvorfor jeg tøver så meget med instrumentundervisning i mine timer. Eller om, hvorfor jeg, helt generelt, bare er så gammeldags i mit musikvalg. Som fremført i tidligere skriverier er det en skæbne, jeg, til dels, har affundet mig med. Det har jo sin charme at gå under radaren, men en ensom og afsondret tilværelse ikke desto mindre.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Nye vinde

Men på det seneste har ønsket om dokumentation trængt sig mere og mere på, hvilket gør at fagområdet, der for så mange så længe har været komplet uinteressant, lige pludselig skal i den varme stol. Jeg er med på, at jeg er del af et større hele, hvor der stilles krav, der skal indfries på lige fod med mine kolleger på andre felter, men musik er bare noget nær umulig at måle og veje. Musikkens grundlæggende præmis er netop den, mere end noget andet, at den skabes i momentet og med afsæt i den pågældende situation og klasse. Og ofte når man, af mange omkringliggende årsager, ikke halvdelen af, hvad man havde tænkt sig.

Ultimativt

Hvad skulle denne nye indsigt ændre på? Få børnene til at synge mere og øge forældreopbakningen til faget? Det er jo dybt kulturelt forankret, at musik er noget man trækker i en automat, og hvem er i øvrigt musiklæreren? Jeg må vedblive at forsøge at være den bedste ambassadør for faget ved at tage udgangspunkt i det, der sker i musiklokalet, ikke udenfor. I sidste ende er det børnenes tarv og ikke teknokraternes, der er i højsædet. Når først spøgelset i musikmaskinen er løs, kan man aldrig vide sig sikker, og det er netop det frirum musikken lever og ånder for.