Formanalyse

Sådan arrangerer I et nummer til musikprøven

Del 1 i en serie blogopslag om at arrangere et musiknummer til valgfaget musiks afsluttende prøve i 8. klasse. Hvis du er musiklærer, kan du også bruge de senere dele i serien til at arrangere musiknumre til dine musiklektioner.

Publiceret Senest opdateret

Ved du ikke, hvor du skal starte, når det kommer til at arrangere et musiknummer?

Følg med i denne serie, hvor vi effektivt og simpelt vil arrangere et musiknummer, som vil virke godt i din gruppe. I denne første del, skal vi først vælge 2 musiknumre:

Vælg 2 numre, som er relevante!

Alt efter hvilket færdigheds- og vidensområde i trækker den 1. april, er det vigtigt at jeres 2 numre har relevans for det trukne. Jeg anbefaler at spille 2 numre, fordi det giver mulighed for at sammenligne og pointere ligheder og forskelle i den mundtlige del. Tænk over, om det er muligt at lave en version med de instrumenter I har til rådighed i jeres gruppe. Tænk også over vurderingskriterierne som står ved punkt 1.4.1 nederst på side 10 i vejledningen. Her kommer nogle eksempler på, hvad I kan overveje for hvert område:

Musikhistorie:

Overvej at spille et nummer fra en nutidig kunstner, som er inspireret af en tidligere kunstner. Et eksempel på dette er Bruno Mars, som i interviews har fortalt, at han er inspireret af Michael Jackson. Inden eller efter dette, kan man så spille et nummer af Michael Jackson. Det er en fin rød tråd at bygge den mundtlige del op omkring. Særligt, hvis I til sidst perspektiverer til, hvordan I nu er blevet påvirket af disse to kunstnere, og hvordan dem I så spiller for kan blive inspireret af jer i fremtiden.

Musikliv:

Vis noget af jeres egen musikhistorie. Den musik som har påvirket jeres barndom og ungdom måske i hjemmet, i skolen eller til fester. Overvej fødselsdagssange, julesange, konfirmationssange, bryllupssange, begravelsesalmer... OK. måske ikke lige begravelsessalmer, men I ved, hvad jeg mener! I kan også overveje at vise musik fra andre kulturers musikliv. Hvad med at fremføre jeres egen tolkning på dansk af en Mauritisk Haka (som jeg har lavet et blog-opslag om)? Hvad med et stomp-nummer?

Man kunne også spille 2 numre fra genrer, som er kendte for næsten at være en livsstil, som f.eks. Reggae eller HipHop, hvor folk klæder sig og nærmest opfører sig som den musik de hører. Har I en person på holdet med forfædre fra andre lande, kulturer eller religioner? FEDT! Spil et kendt nummer fra hver evt. med samme budskab og sammenlign.

Musikanalyse:

Her vil jeg anbefale jer at spille 2 numre som enten er meget ens. Måske har de samme budskab, er fra samme genre eller samme band? Måske har de samme tonart og kadance - altså de samme akkorder? I kan også vælge to numre, som er meget forskellige. Eller det samme nummer, som måske laves i to forskellige genrer? Musikanalyse skræmmer mange, men er efter min mening et af de nemmeste områder at trække, da man kan bruge meget tid på at gennemgå formen og arrangementet. I de næste dele her på bloggen, vil I få meget inspiration til, hvad I kan snakke om!

Musik i medier:

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Til dette emne ville jeg vælge sange, som er relevante indenfor vendepunkter i musikmediernes udvikling. Et eksempel kunne være at spille "Video killed the Radio Star", som netop handler om, at de unge i stedet for radioen på udgivelsens tidspunkt begyndte at foretrække musikvideoer f.eks. på TV-kanalen MTV. Man kunne kigge på filmmusik, eller musik fra computerspil. I kunne også spille et nummer, som har været grundlag for en TikTok-trend. Så længe numrene er relevante for et bestemt medie at høre musik på, skulle der være meget at tale om.

Musikoplevelse:

Når det kommer til musikoplevelse, er det bare at gå all-in! Tænk over en koncert I har været til. Oplevelsen var sikkert helt anderledes, da I stod foran scenen med veninden i hånden eller kammeraten om skulderen, end når I hører sangen på vej hjem i bussen. Kunstnerne var klædt i tøj der passede til deres udtryk, og havde måske solbriller på, eller sat deres hår på en speciel måde. Der var masser af blinkende lys, og måske baggrundsbilleder eller backup-dansere. Musikerne kom "ud over scenekanten" ved at række mikrofonen ud over scenen, for at få folk til at synge med. Guitaristen trådte helt frem til scenekanten, da han spillede solo, eller basisten gik om og festede løs med trommeslageren. Alle havde de næsten hele tiden øjnene ude på publikum, og de viste deres musik med hele kroppen og hoveder der vippede til rytmen. Kan I gøre noget af det? Udklædning, lys, musikvideo i baggrunden, lækkert hår og masser af bevægelse. Vælg til dette emne nogle numre, som I selv har oplevet eller ville ønske at opleve live.

Mit bedste råd til dette emne er, at lave et mash-up! To numre med samme akkorder og samme emne, som I blander sammen, så begge numre fremstår som nye, forstærker hinanden, og løfter det hele op i en højere enhed. Så har I også været kreative og lavet jeres egen version. Der er masser af inspiration at hente på YouTube, men husk at gøre det til jeres eget!

Næste gang:

I den næste del, vil vi kigge på, hvordan vi kan arbejde skabende og vise kreativitet i vores arbejde med et musiknummer.