Blog

Foto: Arne Widding Nielsen

Musik i minisamfund? Radio, selvfølgelig!

Det kan være svært at inkludere musik i emneuger for hele skolen, men denne gang, hvor skolen blev lavet om til en mini-by, var det oplagt at lave en radiostation.

Offentliggjort Sidst opdateret

Radio Søby!

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Mandag var dagen, hvor vi endelig kom i gang med den længeventede emneuge: "Søby!"
Hele skolen blev lavet om til et lille samfund med klassiske butikker og værksteder som restaurant, bager, fitness, frisør, wellness, casino, café, biograf og altså også byens egen radiostation. På førstedagen var hele byen lukket under forberedelserne, så her streamede radioen musik hele dagen, så der var baggrundsmusik til arbejdet.

Live-radio blev det ikke til

Da elever fra 1.-9. klasse skulle aktiveres og være en del af byens radio, var det ikke realistisk, at sende live. I stedet fokuserede vi på at lave en daglig udsendelse, som værkstederne selv kunne afspille på et passende tidspunkt den efterfølgende dag. Udsendelsen indeholdt klassiske programmer, man kan forvente af en moderne radiostation, og der var derfor en reklameblok med underlægningsmusik for alle byens virksomheder (der skulle jo penge i kassen), sangønsker, quizzer, VM-nyt, vejret, dagens vits og spændende reportager. Radioen havde selvfølgelig også sin egen "jingle".

El-sparekampagne, tiggeri og sortbørshandel.

I ugens løb opstod spændende og lærerige problemstillinger, som afspejler virkeligheden:
Radioens ivrige og dygtige journalister var selvfølgelig øjeblikkeligt til stede da strømmen gik i restaurantens køkken, og de kom bagud med produktionen, men også andre vigtige ting kom på banen: En "Lys-på-cyklen"-kampagne gav anledning til at indsamle statistik om morgenen inden byen åbnede, og flere blev interviewet om vigtigheden af lys på cyklen og en cykelhjelm på hovedet. Skolelederen og teknisk serviceleder blev interviewet om brugen af el på skolen. Der opstod tiggeri og sortbørshandel, hvilket gav virkeligt gode samtaler både om vores egen lille by, men så sandeligt også andre byer rundt om i verden, hvor ikke alle har det som os.

Alt det praktiske...

Selvom skolen til dagligt er mobilfri, fik eleverne lov at bruge egne mobiler til at optage interviews. Vi brugte derefter programmer som Audacity til at redigere lyden, og en enkelt elev, som i sin fritid har lært sig selv at bruge FL-Studio, satte hele programmet sammen, til 45 minutters daglig top underholdning. Han fik også lov at afspille noget af den musik, han selv havde lavet. SÅ SEJT!

Det viste sig, at være svært at aktivere de mindste, så der måtte laves indslag med vittigheder, quizer og der måtte også laves reklamer til ophæng i byen, samt omvandrende skilte med QR-koder til dagens radioklip, da vi havde forældreåbent! Her var jounalisterne i øvrigt også aktive og lavede interviews om forældrenes opfattelse af Søby, som efterfølgende vil blive brugt i evalueringen af ugen. Sikken en oplevelse!