Blog

En rytme med "stomp-noder".

Body Percussion - Tør du slippe tøjlerne lidt? 

Børnene er vildt gode til at skabe og tale om musik - når de får lov...

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg er for tiden vældigt optaget af, hvor meget jeg selv taler og laver "forelæsninger" i min undervisning, og hvor meget tid mine elever så egentlig reelt får til selv at fordybe sig. 

Det har resulteret i dette forløb, som jeg vil dele med dig nu:

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Opgaven er simpel, men ikke nem! (...for læreren)

Del klassen ind i grupper af anbefalet maksimum 4 elever og Print "Body Percussion"-siden ud, så der er mindst 4 sider pr. gruppe. 

Jeg havde printet nogle ekstra ark, som kunne hentes hos mig, hvis nogle grupper fik ekstra kreative idéer.   

Fortæl grupperne at de nu skal skabe en god body percussion rytme ved at lægge billederne op i rækkefølge, prøve af, bytte rundt, og prøve af igen, indtil de har en god rytme, som hele gruppen kan optræde med sammen. 

THAT'S IT! 

Din rolle er nu udelukkende vejledende, medens du observerer, hvor meget musik der kommer ud af dine elever!

Jeg blev så overrasket over, hvad de selv kom frem til!

Efterhånden som nogle grupper kom på gode idéer, tog jeg kort ordet i klassen, og delte idéen med resten af grupperne, inden jeg skrev den op på tavlen. 

Da alle eleverne til sidst havde vist deres rytmer for hinanden, gennemgik vi alle deres kreative idéer på tavlen og førte det over på reel musikteori! 

Det var fantastisk, hvor meget "teori" de selv havde opdaget! 

Så hvad opdagede eleverne?

Der gik faktisk ikke længe, inden nogle fandt på, at de kunne lave federe rytmer ved at lave Didi'er (ottendele) og TikiTaki'er (sekstendedele). 

Det viste de ved at lægge billederne halvt ovenpå hinanden til ottendele eller overlappende i en firkant for sekstendedele. Se evt. billedet øverst.

De fandt ud af, at det lød fedt, hvis nogle i gruppen spillede noget, og andre spillede andet, eller at nogle i gruppen startede forfra i rytmen når de andre var halvvejs inde. 

Bom, så var der lige flerstemmighed!

Nogle elever introducerede dynamik, og andre fandt på koreografi, idét de fandt på at gå frem og tilbage på stampene.

Det endte faktisk i et udvidet forløb:

Elevernes opdagelser endte i, at vi i et helt nyt forløb lærte at skrive rigtige trommenoder! 

Det var pære-let for eleverne, da de selv havde opdaget principperne bag at skrive rytmerne ned på papir. Vi startede med at skrive deres rytmer op, hvor stampene var på nederste linje i nodesystemet, klap på lår på næste linje, så klap i hænderne og øverst knips. Derefter sammenlignede vi med rigtige trommesæts-noder med kapitlet "Trommenotation" på Musikipedia.  

Læreren kunne naturligvis ikke holde mund, og fik også talt lidt om, at vi faktisk har de ældst afbillede noder i verdenshistorien hængende på Glyptoteket i København i vores eget lille Danmark. 

Lidt miljøskadet er man vel altid...

God fornøjelse!