Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Den musikalske snurretop

I disse tider hvor alle med en computer kan trylle en sang frem, er det yderst vigtigt at holde fokus på den gode melodi.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Værket i den varme stol hedder ”You Spin Me Round (Like a Record)” af britiske Dead or alive. Den blev #1 i England i det herrens år 1985, og det med rette. Den trykker simpelthen på alle slags dansante knapper, udover at være et fonetisk mesterstykke. Særligt omkvædet, der har det min kæreste plejer at kalde for ”slyng-effekten”, er virkelig en evighedstur i discokarrusellen. En musikalsk slikkepind for en skoleklasse på mellemtrinet i øvrigt.  

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Død eller levende stafet

Det hele startede en ganske almindelig eftermiddag, hvor en af drengene derhjemme pludselig sad og sang ”You spin me right round, baby / Right round …”. Hoppende og dansende af begejstring satte jeg den straks på anlægget. Der er virkelig intet så hjertevarmende, som når et affektionsværdiladet stykke kultur bliver sendt videre til den næste generation.  

Fra første færd

Gode sange går aldrig af mode. I disse tider hvor alle med en computer kan trylle en sang frem, er det yderst vigtigt at holde fokus på den gode melodi. ”You Spin Me Round (Like a Record)” skriger på alle leder og kanter evergreen på sin egen kitschede måde. Da førnævnte dreng efterfølgende går ind for at ordne noget i stuen, ender sangen da også på repeat i næsten en time, før jeg gør ham opmærksom på, at der altså er andre (gode) numre på pladen. Men hvad skal man dog med de andre sange, når denne ene lyder lige godt hver gang. En runde til, tak!

https://youtu.be/PGNiXGX2nLU