Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Disco-patruljen

Jeg tog en tur i tænkeboksen og kom ud igen med ABBAs “Money, Money, Money”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De kan dele vandene som en anden Moses: Enten får man våde øjne og fråde om munden over “Knowing Me, Knowing You”, eller også løber man skrigende væk, inden klaverkaskaden i åbningen af “Dancing Queen” overhovedet når sin afslutning. Man kan mene hvad man vil om ABBA, men der er nok alligevel en grund til at de, gang på gang, fylder dansegulvene eller musiklokalet med glæde.   

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Masser af penge

Mine 4. klasser havde for nyligt et projekt i matematik om penge. Deres lærer foreslog, at vi kunne synge en sang om emnet. Pink Floyds “Money” strejfede mig, men med sin skæve taktart var det ikke den mest oplagte til en skoleklasse. Jeg tog en tur i tænkeboksen og kom ud igen med ABBAs “Money, Money, Money”. Jeg har aldrig før brugt ABBA i min undervisning, men hvilken debut. Opbygning af tekst og melodi ligger, efter alle kunstens regler, lige til højrebenet. Ja, Björn og Benny vidste godt, hvad de gjorde.  

Historier fra rampelyset

I juleferien så jeg en ganske udmærket dokumentar om ABBA, hvor forskellige fagpersoner fabulerede over ABBAs oeuvre. En fortalte historien om “Super Trouper”, der, som en slet skjult kommentar til deres liv som popstjerner, var et rørende eksempel på et band, der var blevet trætte af sig selv og deres egen succes. Med sin dybe, meningsfyldte tekst og et overflødighedshorn af flotte fraseringer og gode melodier var den en oplagt opfølger til ovennævnte “Money, Money, Money”. Sangens ambitus ligger tilmed indenfor én oktav, så den er relativ nem for en klasse at gå til. Originalt går den i C-dur, men man kan med fordel transponere den op i D-dur, hvis man lige skal presse citronen. ABBA-opkomlinge kan begynde her – også nej-sigerne.   https://youtu.be/ETxmCCsMoD0

https://youtu.be/BshxCIjNEjY