Folkeskolens musikrådgiver
Blog
Disco-patruljen
Jeg tog en tur i tænkeboksen og kom ud igen med ABBAs “Money, Money, Money”.
De kan dele vandene som en anden Moses: Enten får man våde øjne og fråde om munden over “Knowing Me, Knowing You”, eller også løber man skrigende væk, inden klaverkaskaden i åbningen af “Dancing Queen” overhovedet når sin afslutning. Man kan mene hvad man vil om ABBA, men der er nok alligevel en grund til at de, gang på gang, fylder dansegulvene eller musiklokalet med glæde.
Masser af penge
Mine 4. klasser havde for nyligt et projekt i matematik om penge. Deres lærer foreslog, at vi kunne synge en sang om emnet. Pink Floyds “Money” strejfede mig, men med sin skæve taktart var det ikke den mest oplagte til en skoleklasse. Jeg tog en tur i tænkeboksen og kom ud igen med ABBAs “Money, Money, Money”. Jeg har aldrig før brugt ABBA i min undervisning, men hvilken debut. Opbygning af tekst og melodi ligger, efter alle kunstens regler, lige til højrebenet. Ja, Björn og Benny vidste godt, hvad de gjorde.
Historier fra rampelyset
I juleferien så jeg en ganske udmærket dokumentar om ABBA, hvor forskellige fagpersoner fabulerede over ABBAs oeuvre. En fortalte historien om “Super Trouper”, der, som en slet skjult kommentar til deres liv som popstjerner, var et rørende eksempel på et band, der var blevet trætte af sig selv og deres egen succes. Med sin dybe, meningsfyldte tekst og et overflødighedshorn af flotte fraseringer og gode melodier var den en oplagt opfølger til ovennævnte “Money, Money, Money”. Sangens ambitus ligger tilmed indenfor én oktav, så den er relativ nem for en klasse at gå til. Originalt går den i C-dur, men man kan med fordel transponere den op i D-dur, hvis man lige skal presse citronen. ABBA-opkomlinge kan begynde her – også nej-sigerne. https://youtu.be/ETxmCCsMoD0
https://youtu.be/BshxCIjNEjY