Blog

Illustration af Arne Widding Nielsen

Lyt efter!

Der er forskel på at høre musik og at lytte til musik!

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg blev i dag spurgt, hvad vi lytter til, når de små elever ligger på gulvet og skal slappe af. Mit svar måtte blive, at hos mig ligger de sjældent stille og lytter. Der er opgaver omkring musikforståelse knyttet til aktiv lytning, så vi i hele skoletiden arbejder i "rød tråd" mod valgfagets slutmål. I målene står der efter 2. klassetrin:

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

“Musikstykkerne udvælges på en sådan måde, at de kan stimulere den musikalske forestillingsevne eller associeres til noget konkret. Det kan eksempelvis være stemninger, naturoplevelser, dyr eller steder. Desuden skal musikstykkerne repræsentere mange genrer, herunder klassisk, rock, opera og jazz.”

Jeg fokuserer på musikforståelsen i de små klasser, ved at lade dem udtrykke sig om eller til den musik de lytter til. Det kan være i dans og bevægelse, billeder eller fotografier, følelser, farver, dyr, statuer (egne kroppe), steder, kunstværker, digte m.m.

Vi taler ud fra dette arbejde om instrumenterne og deres klang, samt dynamik og tempo.

Ikke alt egner sig til 1. klasse, men her er eksempler, som lige falder mig ind til aktiv lytning:

Klassisk: “Peter og ulven”, “De Fire Årstider”, “Morgenstemning”, “Svanesøen”, “William Tell Overture”, “I Dovregubbens Hall”, “The Carnival of Animals”, “Dance of the Sugar Plum Fairy”, “Baby Elephant Walk”. “Flight of the Bumblebee”.

Rock: “I love Rock n Roll”, “Bohemian Rhapsody”, Purple Haze”, “Sweet Child of Mine”, “Hotel California”, “Comfortably Numb”, “Born to be Wild”, “Another Brick in the Wall”, “Smells Like Teen Spirit”, “Iron Man”, “Stairway to Heaven”, “Free Bird”, “Back in Black”, “Evil Ways”, “Sultans of Swing”, “Highway to Hell”, “Under Pressure”, “Layla”.

Opera: “Flight of the Valkyries”. “La Traviata”, “Carmen”, “Rigaletto”, “Tryllefløjten”, “Lascia Ch’io Pianga”, “O Sole Mio”, “Nessun Dorma”.

Jazz: “Summertime”, “In the Mood”, “Strange fruit”, “Autumn Leaves”, “Mack the Knife”, “Tuxedo Junction”, “Body and Soul”, “On the Sunny Side of the Street”, “Strangers in the Night”.

Hvad er dine forslag til opgaver og musik i forbindelse med musikforståelse?