Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Musikken er i vore hænder

Musikken i skolen skal reddes!

Musikken i folkeskolen er truet! Dog har vi nu fået et valgfag med afsluttende prøve,som viser vore kollegaer og ledelser at faget stadig skal tages seriøst.Det er nu vi musiklærere skal være meget tydelige om, hvad musikfaget kan!

Publiceret Senest opdateret

En kæmpe mulighed.

Valgfaget musik er det vigtigste, der er sket for musikken i danske skoler i mange år. Det er en klar besked til skolens ledelse og personale, at dette er et fag der skal prioriteres. Vores rolle som musiklærere er lige nu altafgørende for at faget ikke kun overlever, men blomstrer til sit største potentiale.

Hvad hvis musikken i skolen døde?

Jeg har været bekymret for musikfaget. Meget bekymret! I musiklærernes facebook-grupper læser jeg ofte, at nogle har fået til opgave at undervise i faget uden nogen form for musikalsk baggrund. Dem der underviser i faget kan ikke få tingene til at nå sammen, og nogle må sætte halvdelen af eleverne til at male i malebøger i undervisningen. Jeg taler med mine mentorer fra min tid på seminariet, og de fortæller om en hverdag, som jeg synes minder om tilstandene på pædagogseminariet lige inden faget helt blev lukket ned på uddannelsen.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding Nielsen er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Behøver jeg fortælle, at når musikken først er væk, så er den svær at få tilbage? Jeg har personligt et eksempel på dette: Jeg har netop tilbudt min yngste søns børnehave gratis guitarkursus for interesserede pædagoger, for at musikken kunne blive en naturlig del af dagligdagen i børnehaven, men det kunne ikke lade sig gøre, fordi jeg bad dem købe to begynderguitarer, så pædagogerne havde noget ordentligt at spille på. Det på trods af fire interesserede pædagoger, hvoraf to selv ejede instrumentet. Jeg tilbød endda at hjælpe med at finde financieringen til de to guitarer...

Jeg tør ikke tænke på, hvad der ville ske med vores kultur, hvis musikken også forsvandt fra skolen! Tør du tænke tanken til ende?

Music Teachers Assemble!

Jeg kunne skrive meget og længe om problemerne, men i erkendelsen af, at vi lærere nogle gange kan stirre os blinde på udfordringerne, vil jeg i stedet opfordre til, at vi sætter fokus på det enorme potentiale der ligger foran os, så musikken på DIN skole bliver en bærende søjle. Vi har brug for at lave et urokkeligt stærkt musiklærer-netværk, så vi sammen kan løfte os og leve op til den noble opgave, vi har påtaget os. Jeg har desværre ikke svarene, men det er min intention at starte en dialog med dig og alle vores kollegaer, så vi når så langt som muligt, så hurtigt som muligt.

Hvor skal vi starte?

Jeg foreslår, vi med det samme tager fat i ledelse og kollegaer på vore respektive skoler. Det er nu klart for dem, at musikken skal prioriteres, men ikke nødvendigvis hvorfor. Det må være vores første opgave at få dem til at føle dette behov helt ind i sjælen. Derfor vil jeg i den kommende tid lægge op til debat her på bloggen i forskellige indslag. Jeg vil starte med “Derfor er musik det vigtigste fag i folkeskolen”, “Den stærke musikkultur” samt “Det fantastiske musiklokale” - hvor jeg vil vise mit eget arbejde med at omdanne et musiklokale from zero to hero. Der vil senere komme flere opslag til.

Jeg håber, I vil følge med og deltage aktivt i debatten.

Mange hilsner, Arne

Powered by Labrador CMS