Her er Arne Widding Nielsens guide til et juleforløb i musik.

Julesangenes magi: Sådan arbejder du med sangene i musik

Folkeskolens musikrådgiver guider til julemusik i undervisningen. Det handler om at identificere genretræk i 

Julesange er en essentiel del af december måneds musikliv. De forbinder os med traditioner, skaber stemning og rummer ofte et miks af genrer og udtryk, der er spændende at udforske i undervisningen. Gennem denne opgave arbejder eleverne med færdighedsområdet "musikliv", hvor de analyserer musikkens funktion i samfundet og dens kulturelle betydning. Målet er, at eleverne forstår både de musikalske og kommercielle aspekter ved julesangene. 

Du kan downloade opgaven her.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Opgaven til eleverne

Formålet er at identificere og analysere fællestræk i julesange og reflektere over deres rolle i tradition og kommercialisme.

Instruktion

Vi skal undersøge, hvad der kendetegner julesange inden for både tekst og musik. Når I lytter, så tænk over følgende:

  • Tekst: Er der gentagelser? Hvilke temaer finder I (fx nisser, sne, kærlighed eller højtidelighed)?
  • Musik: Hvordan er tempoet? Er sangen i dur eller mol? Hvilke instrumenter lægger I mærke til (fx bjælder eller kor)? 
  • Hvordan adskiller sangene sig fra hinanden?

I grupper lytter vi til eksempler fra forskellige genrer, for eksempel:

  • Børne-julesange: "På loftet sidder nissen"
  • Julekalender-sange: "Cool Jul" (fra Alletiders Jul)
  • Pop-julesange: "All I Want for Christmas Is You"
  • Julesalmer: "Glade Jul"
  • Velgørenhedssange: "Do They Know It’s Christmas?"
  • Film-julemusik: "Somewhere in My Memory" (Home Alone)
  • Lav et afkrydsningsskema til identifikation

Lav et nyt ark i Google Sheets eller Excel og skriv jeres fællestræk i den første kolonne. 
Det er så meningen, at I kan skrive titlen ind på julesange, og tjekke af ned igennem listen, om jeres fællestræk findes i denne sang. Når I afleverer skemaet til jeres lærer, skal mindst 4 julesange være analyseret i skemaet. Det kan se ud som billedet nedenfor.  

Analyse af Julesange

Opsamling i klassen

Afslut med en fælles diskussion:

    • Hvilke kendetegn fandt I som de mest gennemgående?
  • Hvilken rolle spiller tradition i at bevare julesangene?
  • Hvordan påvirker kommercialisme julens musik?
  • Hvem tjener penge på disse sange (royalties), og hvorfor bliver nogle julesange genopfundet igen og igen?

Dette forløb har til hensigt at engagere eleverne i en praktisk og reflekterende tilgang til musikliv. Opgaven kan udvides med elementer som at skrive egne julesange, undersøge historiske aspekter af julesangene eller dykke dybere ned i økonomien bag julens hits. Samtidig giver det eleverne mulighed for at arbejde kreativt og analytisk på samme tid.

Jeg håber, dette kan inspirere dig til din egen undervisning i december!