Kunst kan være en vej ind for at forstå andre kulturer.

Inspiration til billedkunst: Fire kunststile og teknikker fra Australien til Mexico

Når eleverne arbejder med kunst fra forskellige kulturer, får de mulighed for at opdage nye kunstneriske udtryksformer, og samtidig udvikle en større forståelse for verden omkring dem, skriver Sarah Urgaard.

Offentliggjort

Kunst er en fantastisk måde at åbne døren til forskellige kulturer på. Når vi arbejder med kunst fra hele verden i billedkunstundervisningen, får eleverne ikke kun en æstetisk oplevelse, de får også indsigt i historie, værdier og traditioner fra andre kulturer. Ved at introducere forskellige kunststile og teknikker fra forskellige lande kan vi styrke deres forståelse for kulturel mangfoldighed. Vi kan opmuntre til nysgerrighed og respekt for andre kulturer. Her er nogle forslag til, hvordan du kan bringe international kunst ind i din undervisning på mellemtrinnet:

1. Japansk sumi-e blæktegning

Japansk sumi-e er en traditionel blæktegningsteknik, der fokuserer på enkle, flydende penselstrøg og ofte afbilleder naturmotiver som bambus, fugle og bjerge.

Sådan kan du arbejde med det i undervisningen:

  • Introducér eleverne til sumi-e ved at vise eksempler på klassiske japanske blæktegninger.
  • Lad dem eksperimentere med pensler og sort blæk på rispapir eller akvarelpapir.
  • Fokusér på at skabe stemning gennem enkle linjer og nuancer i sort og grå.
  • Afslut med en refleksion over forskellen mellem vestlig og østlig tilgang til kunst og minimalisme.

2. Mexicansk alebrijes

Alebrijes er en del af den mexicanske folkekunst, og er kendt for deres livlige farver og fantastiske former. Disse skulpturer forestiller ofte fantasidyr og er populære i forbindelse med den mexicanske tradition, Día de los Muertos.

Sådan kan du arbejde med det i undervisningen:

  • Introducer eleverne til historien bag alebrijes og vis eksempler på traditionelle figurer.
  • Lad dem designe deres egne fantasidyr ved først at tegne skitser og derefter lave skulpturer af papir, papmaché eller ler.
  • Afslut med en farverig maleproces, hvor eleverne arbejder med mønstre og kontraster.
  • Diskutér betydningen af farver og symboler i mexicansk kunst.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

3. Australsk aboriginal dot-painting

Den australske aboriginalkunst er kendt for sin brug af prikker og mønstre til at fortælle historier. Motiverne er ofte inspireret af naturen og åndelige fortællinger.

Sådan kan du arbejde med det i undervisningen:

  • Vis eksempler på traditionel aboriginalkunst og forklar dens symbolske betydning.
  • Lad eleverne eksperimentere med prikmaleri ved at bruge vatpinde eller små pensler.
  • Lad dem skabe deres egne fortællinger gennem mønstre og farver.
  • Tal om vigtigheden af kunst som en del af kulturel arv og identitet.

4. Indiske rangoli-mønstre

Rangoli er en traditionel indisk kunstform, hvor mønstre laves på jorden ved indgange og gårdspladser, ofte med farvet sand eller ris. Disse kunstværker skabes især under festlige lejligheder.

Sådan kan du arbejde med det i undervisningen:

  • Vis eksempler på rangoli og diskuter deres betydning i indisk kultur.
  • Lad eleverne skabe deres egne mønstre med farvekridt i skolegården eller sand på papir.
  • Tal om symmetri og gentagelse som vigtige elementer i designet.
  • Reflekter over, hvordan kunst kan være en del af hverdagslivet og sociale traditioner.

Når eleverne arbejder med kunst fra forskellige kulturer, får de mulighed for at opdage nye kunstneriske udtryksformer, og samtidig udvikle en større forståelse for verden omkring dem. Det handler ikke kun om at efterligne stilarter, men om at forstå og værdsætte de historier og traditioner, der ligger bag. Ved at udforske kunst fra hele verden kan vi give eleverne en visuel og kulturel oplevelse, der inspirerer dem til at se kunst som en bro mellem mennesker og traditioner.