Læs mere fra Folkeskolens billedkunstrådgiver:
Bliv inspireret af din kollegas forløb: Pablo-ugler i papmache
Jeg har udlånt min platform her på Folkeskolen.dk til Clara Hagen, der er billedkunstlærer på Hellerup Skole i Gentofte. Jeg har længe fulgt Clara på Instagram, hvor hendes billeder af elevprocesserne i billedkunst jævnligt vækker min nysgerrig og inspirerer mig til at afprøve nye forløb. Som det sidste har Clara delt ud af sin Pablo-inspireret ugler, og jeg har fået lov til at dele det med jer. God læselyst!
At arbejde med papmache er sjovt og nemt og vil sikkert give læreren associationer til 70’erne og måske udfordre elevernes sanser med det geleagtige tapetklister!
Med papmache gør vi på billigste vis brug af helt simple hverdagsmaterialer, når vi river aviser i strimler og dypper dem i klister og slasker på en ballon med toiletrullefødder for at parafrasere multikunstneren Pablo Picassos udtryksfulde keramiske ugler.
Udtrykket i papmache er herligt uforfinet, men selve processen indeholder en del tørretid, der kræver at forløbet strækker sig over flere billedkunsttimer. Jeg er selv vild med at arbejde skulpturelt, fordi man er nødt til at bevæge sig rundt om sit værk og forholde sig til det i flere dimensioner.
At komme op fra stolen og være skulptør gider elever i billedkunst ofte godt, så jeg sørger derfor for god plads og ser gerne at eleverne arbejder mest stående igennem processen. Vi slutter af med bemaling af ugleskulpturerne, hvor uglerne finder deres endelige udtryk. Forløbet skal udmunde i en udstilling til skolens bibliotek. Huh-Uuuhhh!
Find de ugler, som har inspireret Clara i en hurtig Google-søgning.
Forløbsbeskrivelse:
Vi skal i gang med et skulpturforløb i billedkunst i 3. klasse, hvor alle skal lave sin egen ugleskulptur.
Med udgangspunkt i Pablo Picassos langvarige fascination af uglen, skal vi lade os inspirere og parafrasere hans ugleværker i papmache med en enkel sort/hvid dekoration i akrylmaling.
Vi undersøger sammen: Picasso var en stor multikunstner, og vi skal læse om hans liv og se eksempler på hans mange forskellige ugleværker. Vi skal også snakke om uglen som symbol, hvilke menneskelige egenskaber er den ofte et billede på? Og kender vi ugler fra andre historier og film (Harry Potter, Ugle i Peter Plys mm.)?
Målgruppe:
Jeg skal lave forløbet med min 3. klasse, men forløbet egner sig også til
mellemtrinnet.
Arbejdsform:
Du skal lave din egen figur, men får en hjælpemakker fra klassen. I skal bl.a.
hjælpe hinanden med samlingen af uglens krop og rive avispapir i strimler.
Mål:
Når du er færdig med forløbet:
- Ved du noget om Pablo Picassos liv og værker
- Kan du fortælle om uglen som symbol
- Kan du arbejde sammen med en makker
- Kan du arbejde skulpturelt med papmache
Om Picasso:
Bogen om Picasso (Little People, Big Dreams) læses højt. Vi googler hans værker og hans ugler i keramik.
Materialer:
Balloner, malertape, aviser, tapetklister, toiletruller, pap, limpistol, akrylmaling hvid og sort, pensler, restetræstykker fra HD til fod.
Fremgangsmåde, skulptur:
1. Et overskåret toiletrullerør eller to stykker sammenrullet pap limes med limpistol på et stykke restetræ fra HD.
2. En oppustet ballon (pust den ikke al for meget op) tapes med malertape fast til fødderne. Brug rigeligt tape!
3. En rund skive pap tapes fast som ansigt forrest på ballonen. Brug igen rigeligt tape, rundt om og på kryds og tværs!
4. Fold pap i små trekanter og tape også dem fast som henholdsvis næb og ører.
5. Klip 2 stykker pap til vinger evt. et til hale og tape dem fast.
6. Klistr avisstrimler med tapetklisteret over alle flader på uglen. Lav minimum 3 lag avisstrimler.
7. Lad den tørre i et døgns tid.
8. Mal uglen med hvid (titanium white) akrylmaling og lad den tørre.
9. Mal til slut uglens ansigt, øjne, kanter og fjermønstre med sort akrylmaling.