Digital collage lavet i Powerpoint

Dit første billedkunstforløb på mellemtrinnet lige efter sommerferien: Digitale collager som feriepostkort fra et fremmed og fantastisk sted

Hvis du skulle fortælle om en helt fantastisk sommerferie, til et helt fantastisk sted, hvor var turen så gået hen? Hvad kunne man opleve og se, og hvordan var miljøet ? Jeg tog mine elever med til Ramalamalama-land og på introbilledet kan du se, hvordan der så ud.

Publiceret Senest opdateret

Jeg har i løbet af dette skoleår, som billedkunstlærer på mellemtrinnet, arbejdet en hel del med det digitale billedunivers. Vi har fået nye værktøjer, maskiner og kundskaber, så det hele er selvfølgelig blevet udforsket, undersøgt og inddraget i min undervisning, når det har givet mening. Som noget af det sidste, så er jeg blevet inspireret af en anden virkelig dygtig billedkunstlærer, Sarah Saaeby, der er lærer på Fladsåskolen afd. Mogenstrup. Hun viste mig, hvordan man nemt kunne redigere og manipulere billeder i Power point, ved at fjerne baggrunde og sammensætte billeder til nye væsner og universer. På baggrund af et mini-oplæg fra Sarah, lavede en anden kollega et mini-forløb for sine 6.klasser, og det har jeg udviklet videre på. Hvis du har lyst til at høre mere om, hvordan man teknisk benytter sig af Power point, så skriv en kommentar til indlægget her, og så vil jeg forsøge at opfylde dit ønske.

De billeder, du ser i indlægget her, er lavet af elever på 5.årgang, som fik opgaven, der er formuleret i indlæggets titel. Derefter fik de benspændene: min. 30 billeder, i små, mellem og store størrelser og med særligt fokus på dybde (for-, mellem og baggrund). De skulle lave en verden, der ikke eksisterer i virkeligheden, og man skulle kunne overnatte og opleve noget der.

Ved at inddrage teknikker som billedredigering, billedmanipulation og digitale collager, fik eleverne nye måder at udtrykke sig kreativt på, men de lærte også vigtige færdigheder inden for teknologi og digital dannelse. Her under er der nogle idéer og trin til, hvordan man kan implementere disse teknikker i undervisningen.

Lavet af elev L i 5.klasse

Introduktion til billedredigering

Billedredigering er en grundlæggende færdighed, der giver eleverne mulighed for at justere og forbedre billeder. Start med at introducere dem til gratis redigeringsprogrammer som Canva eller brug Power point, som ligger på de fleste skolecomputere i Officepakken. Begge er brugervenlige og har mange funktioner, der er perfekte til begyndere.

Basisøvelser i billedredigering:

  • Justering af lysstyrke og kontrast: Lad eleverne eksperimentere med at ændre lysstyrken og kontrasten på et foto for at se, hvordan det påvirker billedets stemning.
  • Beskæring og rotation: Lær eleverne at beskære billeder for at fokusere på bestemte elementer og rotere billeder for at få den ønskede vinkel.
  • Farvejustering: Introducer begreber som mætning, farvetone og temperatur, og lad eleverne ændre farvebalancen i deres billeder.
  • Fjern baggrunden: Vis, hvordan man fjerner baggrunden på et billede, så man kan lave sømløse overgange og lægge billeder i lag uden at man kan se, at de kommer fra forskellige kilder.

Kreativ billedmanipulation:

Billedmanipulation tager billedredigering et skridt videre ved at tillade mere avancerede ændringer og kunstneriske effekter. Dette kan inkludere alt fra at tilføje eller fjerne elementer i et billede til at kombinere flere billeder i ét.

Alle vores printet og lamineret feriepostkort i en stor bunke inden de udstilles

Teknikker og Øvelser:

  • Surrealistiske effekter: Opfordr eleverne til at skabe surrealistiske billeder ved at kombinere uventede elementer og bruge filtre og effekter.
  • Lag og masker: Introducer begreberne lag og masker, som er essentielle for mere kompleks billedmanipulation. Øv jer i at bruge disse funktioner til at kombinere billeder eller skjule dele af et billede. (Avanceret)
  • Kloning og healing: Lær eleverne at bruge klonings- og healingsværktøjer til at fjerne uønskede elementer eller fejl i et billede. (Avanceret)

Digitale Collager

Digitale collager er en spændende måde for eleverne at kombinere forskellige billeder og elementer til at skabe et nyt, samlet kunstværk. Det kan være en fantastisk måde at udforske temaer og fortælle visuelle historier, som vores om den fantastiske sommerferie.

Projektidéer til Digitale Collager:

  • Tema-baserede Collager: Vælg et tema (f.eks. natur, byliv, følelser) og lad eleverne samle billeder fra forskellige kilder for at skabe en collage, der udforsker dette tema.
  • Historiefortælling gennem Collager: Lad eleverne skabe en digital collage, der fortæller en historie eller illustrerer en begivenhed. De kan bruge både egne billeder og billeder fra internettet (med respekt for ophavsret).
  • Selvportræt Collager: Opfordr eleverne til at lave selvportrætter ved at kombinere forskellige billeder, der repræsenterer deres interesser, drømme og personligheder.
Lavet af elev A på 5.årgang

Planlægning undervisningen

For at sikre en vellykket inddragelse af ovennævnte teknikker i undervisningen, kan du overveje følgende trin:

  1. Planlægning og forberedelse: Sørg for, at du har adgang til den nødvendige teknologi, herunder computere eller tablets og de rette programmer. Overvej også at lave tutorials eller vejledninger til eleverne. Du kan nemt lave en skærmoptagelse på din computer, hvor du trin for trin viser eleverne, hvordan de skal gøre. Fordelen er, at de kan spole og se det lige så mange gange de kunne have brug for.
  2. Fælles projekter og udstillinger: Lav fælles projekter, hvor eleverne kan arbejde sammen og dele deres værker. Overvej at arrangere en udstilling, hvor eleverne kan vise deres digitale kunstværker frem. I kan også lave en kanal på Skoletube, lave en digital udstilling og dele linket med forældre eller lægge det på Aula.
  3. Refleksion og feedback: Efter hvert projekt, kan der gives tid til refleksion og feedback. Lad eleverne præsentere deres værker og forklare deres kreative proces, og giv konstruktiv feedback for at fremme deres videre udvikling.
Lavet af elev J på 5.årgang

Rigtig god fornøjelse med de digitale udfoldelser :) 

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk