Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Streetart med Kissmama på 6.årgang

Streetart er et fast tema på min årsplan. Jeg varierer altid indhold og kunster, og nu er det endelig blevet tid til Streetart kunstneren Kissmama og hendes fede, ironiske pasteups.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da årets første billedkunsttime, med meget kort varsel, pludselig blev erstattet af et møde, så måtte planen justeres. Jeg skyndte mig derfor at udarbejde et handout, som eleverne kunne arbejde med i de to lektioner, som optakt eller i forlængelse af det, vi så skulle arbejde med gangen efter. I makkerpar skulle de lave korte skriftlige kunstnerportrætter, hvor de sammen undersøgte Kissmamas baggrund, værker og genre.  Jeg synes det gav et fint afsæt til det videre forløb, som jeg kan tage hul på i morgen. Vi fortsætter forløbet, ved at undersøge og analysere nogle af Kissmamas mange Streetart værker, som findes flere steder i KBH. Da vi er lokaliseret på Sydsjælland, så bevæger vi os ud gennem Instagram (uden profiler og på computer), og så er Google også godt fyldt med eksempler.

Vi skal også forbi Kissmamas egen hjemmeside, www.kissmama.dk. Derinde kan man finde flere eksempler og en "How to recognize a kissmama".  Den fede, sorte kontur, de 1-2 stærke farver, den simple streg og de tre striber er alle karakteristiske kissmama tegn.

Derefter kigger vi nærmere på de statements, som pryder figurernes maver. Ironi og humor skal helt sikkert i spil. Mine elever skal selv forsøge at formulere statements, men må også gerne bruge nogen de kan finde på nettet. Jeg har også gjort nogen klar. Både på dansk og engelsk. Derefter skal eleverne lave små kladder, inden de beslutter sig for den endelige version. Den de beslutter sig for at gå videre med, skal tegnes op på et klistermærke, så det bliver en mini-pasteup. Pasteups er jo det Kissmama altid selv laver, men vi ændrer lige formen, da vi ikke skal lave noget permanent. Klistermærket skal senere laves om til en 50cm høj figur, som skal udstilles på skolen i en fælles udstilling. Jeg har lavet nogle arbejdsark, som er tilgængelig for alle, der er interesseret. Du kan finde dem i Facebook gruppen "Kundskab og kaos - billedkunst I folkeskolen".