Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Kimmy Cantrell maskeforløb i billedkunst - fase 1
En serie om et Kimmy Cantrell maskeforløb, inddelt i fem faser, sammen med en 6.klasse, med 1 lektions billedkunst om ugen.
Tilbage i juni 2021, skrev jeg et indlæg med idéer til din årsplan. Læs eller genlæs indlægget her [LINK].
En af idéerne var et forløb med den amerikanske kunstern Kimmy Cantrell, som arbejder med abstrakte masker i ler.
Min 6.klasse er igang med netop det forløb, så jeg kan dele den første af 5 faser med dig.
Forløbets 5 faser
Jeg har valgt at dele det op i tre faser. Når man arbejder med ler, så er der altid tørretider, og dem er man ikke herre over.
- Kunstnerportræt, analyse og skitser
- Udvælgelse af skitse og lerarbejde
- Farvelægning af skitse
- Farvelægning af lermaske
- Udstilling og billedsamtale
1. fase: kunstnerportræt - hvem er Kimmy Cantrell? I denne del af fasen undersøgte vi kunstneren, fandt eksemepler på værker, ledte efter biografier og anden information om kuntsnerens liv og arbejdsmetoder. Youtube og Google, og i dette tilfælde, kunstneres egen hjemmeside bidrog med en masse faktuel viden om kunstneren.
Jeg havde udvalgt en række værker, masker, som jeg og klassen i fællesskab analyserede. Vi kiggede på materialets karakter, detaljeringsgraden, overfladens ruhed eller glathed og spillet mellem lys og skygge. Vi så på skulpturens komposition; om den var statisk eller dynamisk, lukket eller åben, i balance eller ubalance, let eller tung.
"Skønhed findes i det uperfekte" - Kimmy Cantrell
Vi dykkede selvfølgelig også ned i kunstnerens farvevalg. Her kom vi bl.a. frem til, at Cantrell i 95% af sine værker, benytter farven rød.
På baggrund af vores analyse satte vi os til kardusset og tegnede de første udkast til masker. Vi startede med at tegne øjne, let forskudt, og munden. Derefter tegnede vi maskens form, som faldt bagved øjne og mund. Vi var opmærksomme på det kantede, slanke og lange udtryk som Cantrell bruger, samt øjne og mund, som tit rager lidt ud over maskens kant, og bidrager til et dynamisk udtryk. Det var rigtig svært for mange af mine elever, at huske, at øjnene og munden, skulle gå ud over maskens kant. Som man også ser på det næste billede.
De fleste elever kom helt op på 3-4 skitser. Undervejs fandt de detaljer, som fungerede på den enkelte skitse, som de så overførte til den næste skitse. De fleste havde til sidst nærmet sig den skitse, som de ville arbejde videre med næste gang.
Links der kan anbefales til forløbet:
YouTube video med Kimmy CantrellBilledsøgning Kimmy Cantrells hjemmeside