Folkeskolens billedkunstrådgiver

Your rainbow panorama

På tur med billedkunst: Planlægning og udførelse af mindeværdige oplevelser i faget

Der er mange fordele ved at planlægge og tage på ekskursioner med dine billedkunstelever. læs om alle de gode argumenter, og få tips til planlægning og gennemførelse af vellykkede udflugter.

Offentliggjort Sidst opdateret

At tage mellemtrinselever på ture ud af huset kan være en berigende oplevelse, der strækker sig langt ud over klasselokalet. Museer, gallerier og andre kunstneriske lokationer tilbyder et miljø, hvor eleverne kan engagere sig i kunstens verden på en måde, der både stimulerer deres kreativitet og giver dem kulturel forståelse. Her er nogle af fordelene ved at organisere kunstbaserede udflugter og tips til at sikre, at turen bliver en succes.

Fordelene ved udflugter med kunsten i fokus

1. Styrker elevernes kreativitet og fantasi

Kunst giver eleverne mulighed for at tænke kreativt og se verden fra forskellige perspektiver. På museer og gallerier bliver eleverne præsenteret for en bred vifte af kunstværker, der udfordrer deres forestillinger og inspirerer dem til at skabe deres egne kunstværker. Ved at opleve kunst i virkeligheden bliver fantasien stimuleret, og eleverne får mulighed for at tænke uden for de sædvanlige rammer.

2. Udvikler kritisk tænkning og analytiske færdigheder

Når eleverne observerer kunstværker, skal de opfordres til at diskutere og fortolke, hvad de ser. Det styrker deres kritiske tænkning og evne til at analysere komplekse ideer. Eleverne lærer at stille spørgsmål som: "Hvad prøver kunstneren at sige?" eller "Hvordan påvirker værket mig følelsesmæssigt?" Samtalerne forbedrer deres forståelse af både kunstens teknikker og dens sociale og historiske kontekst.

3. Kulturel forståelse og empati

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Kunst er en afspejling af forskellige kulturer, tider og perspektiver. Med ture, der har fokus på kusten, får eleverne mulighed for at dykke ned i kulturelle udtryk. Om det er en tur i byen for at finde streetart eller ind på et mussuem hvor kunsten hænger side om side på væggene, er det alt sammen vigtigt for deres kulturelle forståelse. Besøgene fremmer en dybere forståelse for forskelligheder blandt mennesker og kulturer og hjælper eleverne med at udvikle empati for mennesker med andre livsoplevelser end deres egne. Kunst kan fungere som en bro mellem kulturer og give eleverne en indsigt i og følelse af globalt medborgerskab.

4. Forbedrer elevernes koncentration og tålmodighed

Kunst kræver opmærksomhed og refleksion. At tilbringe tid foran et kunstværk kan forbedre elevernes evne til at fokusere og være opmærksomme på detaljer. Denne evne til koncentration er vigtig, ikke kun i kunst, men også i andre faglige sammenhænge, hvor det at forstå komplekse koncepter kræver tålmodighed og nysgerrighed.

Tips til planlægning og gennemførelse af ekskursioner med kunsten i fokus

For at sikre at turen bliver en succes, kræver det som altid, når man har med børn at gøre, grundig planlægning og opmærksomhed på både logistiske og pædagogiske detaljer.

1. Vælg faciliteter, der passer til dine elever

Når du vælger et museum eller galleri, så sørg for, at det har udstillinger, der passer til alderen og interesseniveauet for dine elever. Et museum, der tilbyder interaktive oplevelser eller workshops, kan være særligt interessant for mellemtrinselever, der har brug for en blanding af visuel og praktisk læring.

2. Forbered eleverne inden turen

Før turen er det en god idé at introducere eleverne for de kunstnere, stilarter eller temaer, de vil møde på udflugten. Giv dem noget baggrundsviden, så de har en ramme at forstå værkerne inden for. Det vil gøre oplevelsen mere meningsfuld og engagerende for dem. De får langt mere ud af oplevelsen, når deres forhåndsviden er aktiveret og kan sætte det de møder ind i en forståelsesramme.

3. Planlæg interaktive aktiviteter

For at fastholde elevernes interesse under besøget, kan du vælge at planlægge aktiviteter som fx en skattejagt, hvor de skal finde specifikke kunstværker, eller små refleksionsøvelser, hvor de skriver eller tegner deres reaktioner på udvalgte værker. Det vil hjælpe dem med at være aktive deltagere i stedet for passive observatører. De vil være tvunget til at forholde sig til værkerne og kommunikere om dem.

4. Samarbejd med stedets pædagogiske personale, se fx Skoletjeneste 

Mange museer og gallerier har personale, der er uddannet i at formidle kunst til skoleelever. Udnyt ressourcen ved at bede om guidede ture eller workshops, der er målrettet dine elevers behov og faglige mål. Det giver en mere struktureret og lærerig oplevelse. Det koster selvfølgelig ofte noget, og pengene hænger jo ikke på træerne i den danske folkeskole, men måske man kan finde en løsning. Flere skoler har fagkontier, og ikke alle er opmærksomme på at få dem brugt. Du skal ikke være for fin til at gå tiggergang ;) 
Har du et valgfagshold i billedkunst, følger der heldigvis et beløb med, selvom det ikke er det store, ellers er der ikke afsat penge til den slags luksus. Selv har jeg haft mine elever med på flere gratis streetart rundvisninger faciliteret af Næstved Kommunes Skoletjeneste. Din kommune har sikkert andre relevante tilbud til dig og dine billedkunstelever. ELLER måske kunne fagudvalget, eller ledelsen, overtales til, at én årgang hvert år fik lov til at komme på tur til et museum eller andet i den dur. Skoler prioriterer forskellige ting, måske din skole skulle prioriterer billedkunst? 

5. Evaluér turen efterfølgende

Efter turen er det vigtigt at give eleverne tid til at reflektere over, hvad de har oplevet. Dette kan gøres gennem diskussioner, skriftlige opgaver eller kreative projekter, hvor de benytter den inspiration, de har fået fra udflugten. Det hjælper med at konsolidere deres læring og giver dem en følelse af ejerskab over oplevelsen. De opleveler desuden, at der er en sammenhæng mellem det de oplever og det de skal bruge i undervisningen. De får også en oplevelse at referere til, hvis de fx skal stå til en billedkunsteksamen en dag. 

Ture med fokus på kunsten kan have en dyb indvirkning på elevernes faglige og personlige udvikling. Turene skaber rum for kreativitet, kritisk tænkning og kulturel forståelse, som er vigtige kompetencer i en globaliseret verden. Med god planlægning, engagement og en lille smule finansiering kan du sikre, at dine billedkunstelever får en mindeværdig og lærerig oplevelse, der åbner deres sind og læring for kunstens mange muligheder.