Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver


Blog
Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
Hver evig eneste december skal jeg modstå trangen til at bruge mine billedkunsttimer på at klippe-klistre juletræer, julehjerte og søde små engle med mine elever. Jeg elsker jul, men mit seriøse billedkunstlærer-hjerte kan ikke forene mig med klippe-klister-trangen. Det er mine få skematimer for værdifulde til, på trods af mit lige så store julehjerte. Og hvert år lykkes det mig at modstå fristelsen, og så alligevel drysse lidt julestøv ud over undervisningen i december.
I år har jeg sammensat et digitalt forløb, med fokus på billedmanipulering, blackout poetry og en snert af det klassiske Scrooge anti-julehumør. Jeg tror, på grund af de tekniske detaljer, at man kan arbejde med forløbet på 5.-9. årgang.
Midt i juleglæden tvinges mine elever til at vende den ryggen, når de med afsæt i en side fra en indscannet eller digital julebog, skal finde og udvælge ord, der tilsammen fortæller et lille dystert anti-juledigt.
I denne vejledning har jeg valgt at starte i Publisher og derefter foregår resten i Skoletube programmet Photopea. Det har fine værktøjer og funktioner til arbejde med billedmanipulering, og det er en stor legeplads, som eleverne hurtigt kan fare vild i og bruge rigtig meget tid på.
Forløbet kan afsluttes på mange måder. En mørk og stemningsfyldt oplæsning af eleven bag, med fokus på intonation, i en mørklagt klasse med skummel underlægningsmusik, som eleven selvfølgelig har udvalgt til lejeligheden.
Eller en online udstilling på Skoletube eller holdets Instagramkanal. Mulighederne er mange, uanset hvad, så lykkes det mig endnu engang at undgå guirlander i min billedkunstundervisning.
Glædelig anti-jul!
Download forløbet som PDF her.
Har du lyst til at blive blogger? Ansøg om en blog her
Bemærk: Bloggere på folkeskolen.dk repræsenterer kun egne holdninger
Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver