Husk det er ikke al spraymaling, du må bruge i undervisningen. Tjek "Når klokken ringer" inden du bestiller materialer.

Spraydåser og stencils: Opdag Banksys verden med en vinylskærer

Inden du går på ferie, så skal du lige have det sidste forløb med, hvor vinylskæreren er hovedrollen: Lav jeres egne stencils i Banksy stil. Lad eleverne bruge vinylskæreren til at skære skabeloner ud, som de kan bruge til at lave stenciler til maleri. Dette giver dem mulighed for at eksperimentere med forskellige former og mønstre i deres malerier og skabe komplekse designs, eller gør som os og lav et samfundskritisk Banksy forløb.

Offentliggjort Sidst opdateret

En vinylskærer er et alsidigt værktøj, der kan være både nyttigt og sjovt at inddrage i billedkunstundervisningen. 

Her er et eksempel på et forløb, jeg har brugt på mellemtrinnet, hvor du kan bruge en vinylskærer i undervisningen.

Formål:

  • At introducere eleverne til den berømte streetart-kunstner Banksy og hans brug af stencilkunst.
  • At lære eleverne om stencilkunstens teknikker og historie.
  • At give eleverne mulighed for at skabe deres egne stencils ved hjælp af en vinylskærer.
  • At udforske elevernes kreativitet og skabe forbindelse mellem kunst og teknologi.

Materialer:

  • Computer med vinylskærer-software og en vinylskærer.
  • Karton eller tyndt plastfolie (overheadplastik) til at skære stencils ud af.
  • Maleritape eller spraylim.
  • Malerpensler og akrylmaling.
  • Skitseblokke og blyanter.

Undervisningsforløb:

1. Introduktion til Banksy (1 lektion): Start med at præsentere Banksy for eleverne ved at vise billeder af hans værker og tale om hans indflydelse på streetart-bevægelsen. Diskuter Banksys brug af politiske og samfundsmæssige temaer i sit arbejde og betydningen af hans anonymitet.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

2. Stencilkunstens teknikker (1-2 lektioner): Forklar stencilkunstens teknikker og historie, herunder hvordan det bruges til at skabe gentagne mønstre og detaljerede billeder på gader og vægge. Gennemgå processen med at lave en stencil ved hjælp af skitsering, udklipning og brug af lag.

3. Demonstration af vinylskæreren (1 lektion): Demonstrer, hvordan man bruger vinylskæreren til at skære stencils ud. Gennemgå processen med at oprette et design i computeren, overføre motivet til vinylskæreren ved fx at scanne det ind og skær det ud på vinylmaterialet. Vis eleverne, hvordan de kan arbejde med softwaren og vinylskæreren.

4. Skab dine egne stencils (2-3 lektioner): Lad eleverne designe og skabe deres egne stencils ved hjælp af vinylskæreren. Opfordr dem til at vælge et emne eller et motiv, der er meningsfuldt for dem, og guide dem gennem processen med at oprette og skære deres stencil. Eleverne kan bruge deres skitser og idéer som udgangspunkt.

5. Streetart-installation (1 lektion): Lad eleverne bruge deres stencils til at lave en streetart-installation på et udvalgt område på skolen. Dette kan være en væg, et hegn eller et fortov. Eleverne kan bruge spraymaling eller akrylmaling til at påføre deres stencil på overfladen og skabe deres eget unikke kunstværk. Bruges der akrylmaling, så er nemt at duppe malingen på ved at bruge de farvet grydesvampe.

6. Refleksion og diskussion (1 lektion): Afslut forløbet med en refleksions- og diskussionsaktivitet, hvor eleverne deler deres erfaringer med at lave stencils og skabe streetart. Diskuter betydningen af deres kunstværker og hvordan det føles at udtrykke sig gennem kunst på offentlige rum.

Dette undervisningsforløb giver eleverne mulighed for at udforske Banksys kunst og teknikkerne bag stencilkunst ved hjælp af en vinylskærer. Det opfordrer til kreativitet, samarbejde og refleksion og giver eleverne en forståelse af forbindelsen mellem kunst og teknologi.