Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Det kribler og krabler i billedkunst, del 2
Det kribler og krabler stadig i 3.klasses billedkunsttimer. Denne gang skulle både Poscaer, pensler, akrylmaling, lærreder og fluesmækkere i brug. For elever i 3.klasse, så er maling og lærreder ægte billedkunst.
I sidste uge kunne du læse, hvordan første del af mit krible krable forløb i 3.klasse gik. Du kan eventuelt lige kigge forbi og (gen)læse det her: Det kribler og krabler i billedkunst, del 1.
I denne uge skulle akrylmaling, fluesmækker og pensler frem. Poscaerne skulle også i brug, da mange som forventet, stadig ikke var færdige med deres insekter, men det var der sat tid af til.
Målet med denne dobbeltlektion var nemlig, at alle elever skulle male et lærred, så vi næste gang kan montere og udstille deres farverige insekter, og at alle elever fik tegnet og klippet deres insekter ud.
I forhold til strukturen, så var jeg opmærksom på, at jeg ville ende med at have nogle elever, der var færdige før andre, og som ikke skulle sættes i gang med noget nyt. De ville stadig have brug for noget at lave i 'færdig-gruppen' afhængig af, hvor meget tid der var tilbage. Det vender jeg tilbage til.
Eleverne skal i forløbet her arbejde på lærreder. De bliver altid begejstret, når de skal det, for de føler, at det er "rigtig billedkunst". Lærreder til en hel klasse er ikke billigt, så jeg plejer kun at lave ét forløb pr. klasse/pr. skoleår. Nogle år springer vi også over, fordi der er så meget andet og sjovere at lave.
Jeg valgt denne gang at lave ét maler-bord, hvor der var plads til seks elever ad gangen. På bordet var de udstyret med maling i 4 forskellige farver, pensler, fluesmækkere og nogle få små glas, som de kunne lave tryk med. De fire farver var valgt for at begrænse mængden af spildt maling, og for at skabe en form for sammenhæng i den færdige udstilling. Deres insekter bliver alle meget unikke, så den fælles farveholdning bør skabe en rød tråd.
Fluesmækkere kan købes i en isenkræmmer, eller ved de der 10,-/20,- kasser, der er i supermarkeder. Det behøver ikke været formet som insekter. Det er bare helt tilfældigt, at min er det. Da jeg anskaffede dem for flere år siden, var det nemlig for at bruge dem til at lave forskellige bevægelsesaktiviteter i dansk, "smæk navneordet" osv., men nu synes jeg, at de skulle bruges med maling i 3.klasse. Jeg behøvede ikke mere end fire fluesmækkere, fordi der kun var seks elever omkring malerbordet ad gangen.
Inden eleverne begyndte at male, blev de udstyret med forklæder og fik at vide, at selvom det var en fluesmækker, så skulle vi være lidt forsigtige med vores smæk. De gjorde det rigtig fint, og opdagede hurtigt, at effekten var bedre, hvis de trykkede fremfor at smække.
De andre elever sad ved de resterende borde og tegnede på deres insekter. Der var ingen, der følte, at de ventede på at komme til at male. De gik lige så meget op i at gøre sig umage med deres insekter denne gang som sidst, så der var ingen der skyndte sig, for at komme til at male. Mange elever kunne da også nå at klippe insekterne ud, så de var klar til næste og sidste gang. Efterhånden som en malende elev blev færdig med sit lærred, så kunne en ny elev komme til. Den elev der havde malet sit lærred færdigt, kunne så fortsætte på sit insekt eller gå hen i "færdig-gruppen".
Elever der blev færdige med både at male, tegne og klippe deres insekt ud, blev en del af 'færdig-gruppen' som fik lov til at sidde og tegne. Man skal ikke kimse af, hvor meget fri-tegning også bidrage med. Denne gang var der ikke nogen grund til, at jeg skulle opfinde en ekstra-aktivitet. Udstyret med kopipapir og tuscher, opfandt eleverne deres egne tegneudfordringer til hinanden, og de var gode til at inkludere dem, der i dryp blev færdige og havde tid til at være med. Det var mindst lige så hyggeligt som at sidde og tegne kopitegninger eller mandaler i den resterende tid, måske endda hyggeligere.
Jeg pønser på at lave et fælles-drev med små ekstra-aktiviteter, som ikke tager mere end 10-15 minutter. Hvad ville du bidrage med til sådan et drev? Har du en favorit go-to-aktivitet, som dine elever elsker, hvis der er mere tid sidst i undervisningen?