Læs mere fra Folkeskolens billedkunstrådgiver:


Samtidskunst er et bredt begreb, der henviser til kunstskabelse, der er skabt i vores nuværende tidsalder. Samtidskunst er ofte karakteriseret ved at være skabt af kunstnere, der lever og arbejder i dag. Det er ikke bundet af traditionelle stilarter eller teknikker, og det afspejler ofte samtidskulturens ideer, tendenser og udfordringer.
Samtidskunst kan omfatte en bred vifte af medier og former, herunder maleri, skulptur, installation, performancekunst, videokunst, fotografi, digital kunst og meget mere. Det kan også inddrage en række konceptuelle tilgange, der udfordrer traditionelle opfattelser af kunst, såsom konceptuel kunst, appropriation kunst, og interaktiv kunst.
Denne mangfoldighed gør det svært at give en enkel definition af samtidskunst, men i sin kerne handler det ofte om at undersøge og reflektere over nutidige spørgsmål, udfordringer og ideer, samt at udfordre traditionelle opfattelser af kunst og æstetik.
Eleverne i 4. klasse blev introduceret for en gammel traver - nemlig Andy Warhol. Warhol var en af de mest indflydelsesrige kunstnere inden for den amerikanske popkunstbevægelse i midten af det 20. århundrede. Han var kendt for sit arbejde med maleri, trykning, film og performancekunst. Nogle af de mest kendte former for kunst, som Warhol skabte, inkluderer:
Generelt var Warhols arbejde præget af en fascination af forbrugerkultur, berømthedskultur og massemedier, og han udforskede disse temaer på tværs af forskellige medier og kunstformer. Da Warhols kunst ofte blev inspireret af ikoniske og almindelige genstande fra popkultur og forbrugerverdenen, ville han sandsynligvis i 2024 have valgt objekter, der var relevante for samtiden, såsom populære teknologiprodukter, sociale medier-symboler, eller andre genstande og figurer fra den moderne kultur, og det var præcis hvad eleverne på 4.årgang gjorde.
De diskuterede sig frem til samtidens ikoniske objekter ud fra deres eget verdenssyn. I grupper lavede de mindmaps over tidstypiske ting, objekter og navne, som de mente, definerede vores tid lige nu og her. Snapchat, Nike air, Iphone, Fortnite, Squishmallows, TikTok og meget mere kom på deres mindmaps. Grupperne havde omkring 30 ord, inden jeg bad dem indskrænke dem til henholdsvis 15, så 10 og til sidst 5. De skulle argumentere, diskutere og blive enige. Deres fælles liste blev hele klassens fælles udgangspunkt, når de efterfølgende skulle vælge og tegne et motiv, som skulle trykkes med mosgummi og indgå i deres individuelle multimedie samtidsværk.
Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
Elevernes proces i korte nedslag:
Her finder du links til undervisningsplan mm:
I min Facebookgruppe "Kundskab og kaos" finder du blandt andet den PowerPoint, som jeg har lavet til forløbet her. Sidst i filen finder du min undervisningsplan, som er inddelt i 5x2 lektioner. Derudover kommer udstillingen og evalueringen.
Jeg linker også her til den omtalte venteopgaven, og den udvidet farvelæreteori.
Mine elever brugte desuden også alverdens referenceark til mønstrene på deres rivecollage. Dem har jeg samlet i et dokumentet lige til at printe.