Læs mere fra Folkeskolens billedkunstrådgiver:


I min billedkunstundervisning starter og slutter vi altid med et fordybelseskvarter. Helt lavpraktisk sætter jeg en synlig timer på 15 minutter. I de 15 minutter er der helt stille i lokalet – med undtagelse af min hviskestemme, hvis nogen skal have vejledning eller hjælp fra mig. Eleverne bruger tiden på at fordybe sig i deres arbejde, mens timeren tæller ned.
Denne struktur rammer både begyndelsen og afslutningen af timen:
Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
Efter det sidste fordybelseskvarter har vi en fælles rutine:
Jeg ønsker, at eleverne tager ansvar for både materialer og lokalet – og i sidste ende deres egen læring. Derfor inddrager jeg dem så vidt muligt i klargøring og oprydning. Men jeg leder stadig efter en endnu mere effektiv måde at organisere det på.
Har du gode erfaringer med dukseordninger, hjælperroller eller smarte systemer i dit billedkunstlokale? Så del endelig dine tips og idéer i kommentarfeltet – jeg vil meget gerne høre om det.
Fordybelseskvarteret er bare én måde at skabe fordybelse og flow i billedkunstundervisningen. For mig handler det om at etablere en god balance mellem struktur og kreativ frihed. Her er nogle af mine idéer, der kan støtte op om målet:
Start med små, skøre øvelser:
Tænd for noget musik, der passer til dagens projekt: klassisk til akvareller, jazz til abstrakte collager eller måske regnlyde til en grå blyantsession. Hvis eleverne insisterer på pophits, kan de få en "kun de instrumentale hits"-playliste.
Afslut med 5 minutters fælles refleksion, hvor eleverne deler deres erfaringer: Hvad gik godt? Hvad kunne de tænke sig at udforske videre?
Du kan også slutte timen med 5 minutters kunstnerisk "show and tell". Få eleverne til at præsentere deres værker som om de sælger dem på en fin kunstauktion. "Og her har vi denne fantastiske klat maling, kaldet ‘Kaos i Kaffepause’!" Lad eleverne skrive en kort note om deres proces og tanker til i en logbog, som er en del af deres portfolio. Det kan bare være et kladdehæfte eller løse linjeret papirer, som de sætter ind i deres mappe efterhånden som de får brug for det.
Ellers kan du lade dem skrive i deres "kunstnerdagbøger/artjournals" – som de ville skrive i en Instagram-story, men på papir: "Dagens udfordring? At lime uden at lime mine fingre fast."
Elevstyrede stationer: Lad eleverne tage ansvar for specifikke områder i lokalet, fx farveblandingsstationen eller skulpturhjørnet. Opret roller som "Penselpræsidenten" eller "Leret Leder," og giv dem seje ansvarsområder. Rotér titlerne, så alle får en chance for at føle sig som Picasso for en dag.
Dukseopgaver: Rotér ansvaret for oprydning og klargøring, så alle oplever at bidrage til fællesskabet. Lav evt. et "Opsamlings-OL," hvor det gælder om at finde den sidste tabte blyant på gulvet. (Bonuspoint, hvis de kan gætte, hvilken elev der tyggede på den!)
Varier arbejdstiderne, fx korte intensive Formel 1 intervaller efterfulgt af pauser, eller længere sessioner for at komme i dybden. Eleverne kan selv vælge, hvad der passer dem bedst inden for rammerne.
Eller gå den anden vej: Brug hele timen på ét projekt og kald det "Det store kunstmaraton". Bare husk at have snacks klar til de kreative atleter.
Hvilken af disse idéer er mest dig – eller har du en endnu vildere plan, der kan få lokalet til at summe af kreativitet?