Læs mere fra Folkeskolens billedkunstrådgiver:
Fordybelseskvarteret: En fast ramme i min billedkunstundervisning
Fordybelseskvarteret og 8 andre idéer til fordybelse og flow i dit og mit billedkunstlokale.
I min billedkunstundervisning starter og slutter vi altid med et fordybelseskvarter. Helt lavpraktisk sætter jeg en synlig timer på 15 minutter. I de 15 minutter er der helt stille i lokalet – med undtagelse af min hviskestemme, hvis nogen skal have vejledning eller hjælp fra mig. Eleverne bruger tiden på at fordybe sig i deres arbejde, mens timeren tæller ned.
Denne struktur rammer både begyndelsen og afslutningen af timen:
- Start: Timeren sættes, og eleverne arbejder i ro og fokus. Derefter overgår de til hviskestemmer, hvis nødvendigt. Er der gruppearbejde eller samarbejde bruger vi rolige indendørsstemmer.
- Slut: Når timeren ringer sidst i timen, lægger eleverne alt fra sig og lytter. Derefter instruerer jeg, hvem der skal gøre hvad i forhold til oprydning og afrunding af lokalet.
Efter det sidste fordybelseskvarter har vi en fælles rutine:
- Eleverne rydder op og nulstiller lokalet – alle materialer skal tilbage på plads.
- Lokalet gennemgås for glemte eller fejlplacerede ting, og gulvet og borde tjekkes for spild.
- Hvis vi har brugt forklæder, hænges de op som det sidste, inden lyset slukkes, og lokalet forlades klar til næste klasse.
Jeg ønsker, at eleverne tager ansvar for både materialer og lokalet – og i sidste ende deres egen læring. Derfor inddrager jeg dem så vidt muligt i klargøring og oprydning. Men jeg leder stadig efter en endnu mere effektiv måde at organisere det på.
Har du gode erfaringer med dukseordninger, hjælperroller eller smarte systemer i dit billedkunstlokale? Så del endelig dine tips og idéer i kommentarfeltet – jeg vil meget gerne høre om det.
Fordybelseskvarteret er bare én måde at skabe fordybelse og flow i billedkunstundervisningen. For mig handler det om at etablere en god balance mellem struktur og kreativ frihed. Her er nogle af mine idéer, der kan støtte op om målet:
Skab et forudsigeligt arbejdsflow
- Visuelle dagsplaner / "dagens kunstneriske koncertplan": Brug en tavle eller et digitalt værktøj til at præsentere dagens program visuelt. Det kan give eleverne en klar ramme for, hvad der forventes, og hvornår der er tid til fordybelse. På den måde ved eleverne, om vi starter med "Penseldans i Pastelfarver" eller "Skitser i Solnedgang". Rutiner giver ro i sjælen, og fordybelseskvarteret bliver første sats i jeres kreative symfoni.
- Rutiner omkring start og afslutning: Ud over fordybelseskvarteret kan du oprette små, faste ritualer, for eksempel kan du begynde timen med en kort mindfulness-øvelse eller refleksion over et kunstværk.
Indretning, der fremmer flow
- Arbejdsstationer: Organiser lokalet i stationer (for eksempel tegnebord, malestation, skulpturhjørne), så eleverne let kan skifte mellem teknikker og materialer.
- Materialernes IKEA: Opdel materialerne i kategorier og opbevar dem i tydeligt markerede bokse eller hylder. Jo lettere det er for eleverne at finde og rydde op, jo mere flydende bliver arbejdet. Alt har sin plads, og hvis det ligger forkert, må det "finde hjem igen" – eleverne elsker at være materialedetektiver.
- Fordybelseshjørne: Opret en stille zone i lokalet, hvor elever, der ønsker ekstra ro, kan arbejde.
Opvarmning for de kunstneriske muskler
Start med små, skøre øvelser:
- Tegn din stol uden at kigge på papiret – og måske uden at kigge på stolen?
- Skitsér din sidemand som en Picasso-udgave (overdrivelser opfordres).
- Farveøvelse: Bland tre farver og find "ugens mest mystiske nuance." (Hvad siger du til "Kermit-lilla"?)
Lad lyd og stemning male baggrunden
Tænd for noget musik, der passer til dagens projekt: klassisk til akvareller, jazz til abstrakte collager eller måske regnlyde til en grå blyantsession. Hvis eleverne insisterer på pophits, kan de få en "kun de instrumentale hits"-playliste.
Opdel arbejdet i tydelige faser
- Inspiration: Begynd med at vise eksempler på kunstværker eller teknikker, der relaterer sig til opgaven. Lad eleverne diskutere, hvad der fanger deres opmærksomhed. Eller start med inspirationen sådan her: "Se lige denne skøre installation – hvad tænker I, kunstneren har spist til morgenmad?"
- Skitsering: Du kan opfordre eleverne til at lave skitser og brainstorme idéer før det endelige arbejde. Mind eleverne om, at alle store mesterværker startede som små klatmalerier.
- Feedback: Brug korte feedbackrunder i grupper eller en-til-en for at hjælpe eleverne med at holde fokus og udvikle deres idéer. Lav for eksempel en hurtig runde med "Hvad er fedt? Hvad kan blive endnu vildere?"
Refleksion som afslutning
Afslut med 5 minutters fælles refleksion, hvor eleverne deler deres erfaringer: Hvad gik godt? Hvad kunne de tænke sig at udforske videre?
Du kan også slutte timen med 5 minutters kunstnerisk "show and tell". Få eleverne til at præsentere deres værker som om de sælger dem på en fin kunstauktion. "Og her har vi denne fantastiske klat maling, kaldet ‘Kaos i Kaffepause’!" Lad eleverne skrive en kort note om deres proces og tanker til i en logbog, som er en del af deres portfolio. Det kan bare være et kladdehæfte eller løse linjeret papirer, som de sætter ind i deres mappe efterhånden som de får brug for det.
Ellers kan du lade dem skrive i deres "kunstnerdagbøger/artjournals" – som de ville skrive i en Instagram-story, men på papir: "Dagens udfordring? At lime uden at lime mine fingre fast."
Engager eleverne i ansvarsopgaver
Elevstyrede stationer: Lad eleverne tage ansvar for specifikke områder i lokalet, fx farveblandingsstationen eller skulpturhjørnet. Opret roller som "Penselpræsidenten" eller "Leret Leder," og giv dem seje ansvarsområder. Rotér titlerne, så alle får en chance for at føle sig som Picasso for en dag.
Dukseopgaver: Rotér ansvaret for oprydning og klargøring, så alle oplever at bidrage til fællesskabet. Lav evt. et "Opsamlings-OL," hvor det gælder om at finde den sidste tabte blyant på gulvet. (Bonuspoint, hvis de kan gætte, hvilken elev der tyggede på den!)
Eksperimenter med tidsstyring
Varier arbejdstiderne, fx korte intensive Formel 1 intervaller efterfulgt af pauser, eller længere sessioner for at komme i dybden. Eleverne kan selv vælge, hvad der passer dem bedst inden for rammerne.
Eller gå den anden vej: Brug hele timen på ét projekt og kald det "Det store kunstmaraton". Bare husk at have snacks klar til de kreative atleter.
Hvilken af disse idéer er mest dig – eller har du en endnu vildere plan, der kan få lokalet til at summe af kreativitet?