Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Pak praktiske pakker til din virtuelle undervisning
Du kan nå det endnu, og dine elever kan gøre det meste af arbejdet selv. Planlæg en shoppedag i lokalet. Du letter dit eget arbejde og både din og elevernes frustration, når ingen mangler en limstift i den virtuelle undervisning.
Når den virtuelundervisning begynder på onsdag, så kan de praktiske fag være elevernes livsline, deres iltmaske og en tiltrængt energiindsprøjtning på en lang virtuel skoledag. Mange elever hilser det kreative afbræk velkommen og nyder at kunne skubbe computeren til side til fordel for papir, farver, saks og lim.
Det er vigtigt at huske, hvad det kreative kan, når du skal planlægge din undervisning i billedkunst og HD. Giv dine elever mulighed for at se verden gennem deres hænder og egne øjne, fremfor den computerskærm, som de på grund af den virtuelle undervisning, er parkeret foran.
Frustrationen opstår kun og først, hvis eleverne mangler redskaber og materialer for at kunne løse opgaven.
Pak en praktisk pakke
En saks og en limstift troede jeg umiddelbart, at jeg kunne forvente, at alle børn havde i deres penalhus. Jeg blev slemt skuffet OG irriteret, for så måtte jeg differentiere på et unødvendigt plan og nogle gange finde på helt andre opgaver til de elever, hvor forældrene havde overset beskeden i ugeplanen.
Eleverne oplevede selvfølgelig også selv frustrationen, da de ikke kunne løse opgaven og dermed var udenfor fællesskabet. Det vil jeg gerne undgå denne gang!
Den praktiske pakkes indhold kunne være en større kuvert eller frysepose med:
- Saks
- Limstift
- En pensel (mal med ting du finder i køkkenet. Krydderier, soja, saftevand)
- 1-2 stk. akvarelpapir
- Tegnepapir/kopipapir til fold og tegning
- Kardus
- Ternet papir
- Assorteret pap og papir i forskellige farver og størrelser
- Et opslag fra en tilfældig avis (til collage og fold)
- Et par sider fra et blad (til collage og fold)
- Et par "træn din kreativitet" sider til ekstra arbejde eller hvis nettet går. (Find en masse gratis på Pinterest)
- Et par farvelægningssider eller mandalaer til de ældste (til flow og fordybelse)
- Krimskrams (palietter, piberensere, perler, fjer mm)
Kun fantasien sætter grænser og det er kun godt at have for meget at vælge mellem end slet intet. Selvfølgelig vil det være en fordel at have planlagt, hvad den virtuelle undervisning i billedkunst skulle være, så man kan skrive en materialeliste, men en lille basispakke har aldrig skadet nogen.
Hvem ved, hvor længe denne hjemsendelse varer. Nogen skal kun undervise til og med d. 17/12, andre skal helt til d. 22/12. Der er grænser for, hvor meget reel undervisning man kan klemme ind inden jul, og mange bruger dagene op til julferien på julehygge. Mange kan måske heller ikke lige se det smarte i at starte et nyt forløb op i den virtuelle skole, og lige op til en ferie, med så mange andre usikkerheder på den anden side. Det er svært at planlægge, når vi ikke kender rammerne for indholdet, og det er endnu svære, hvis vi ikke ved, hvad vi vil have tilrådighed af materialer. Jeg indrømmer også gerne, at jeg da ikke gider bruge min ferie på at planlægge noget, som så måske slet ikke holder!
Gør det nemt for dig selv!
Lad vær med selv at pakke de +26 praktiske pakker. Stil materialerne op på stationer i lokalet.
Skriv indkøbssedlen og print en til hver elev. Sæt en tydelige post-it med antal, ved hver station for at understrege indkøbssedelen. Sæt noget muzak på i baggrunden og lad eleverne selv tage turen rundt i lokalet og "handle" ind i deres egen store kuvert eller 8L frysepose.
Inden I slutter af, så bed eleverne tælle og tjekke deres indkøbsseddel og deres pose, så de sikrer sig, at de har fået det hele med.
Mangler du idéer til billedkunst i din virtuelle undervisning, så er der massere af idéer her på bloggen og inde på Facebook gruppe "Kundskab og kaos - Billedkunst i folkeskolen".
God fornøjelse med den forestående virtuelle undervisning og husk nu på at passe på dig selv og dine elever. Sæt ambitionsniveauet efter rammerne. Ingen forventer, at du kan det hele, og de der har stået i virtuel undervisning selv, ved hvor svært det kan være at undervise børn og andre let distraheret godt folk. Du gør det så godt, du kan!