Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Den gyldne efterårsskov - miniforløb på 4 lektioner
Har du 4 lektioner tilovers i løbet af efteråret, så kan du lige klemme et kort forløb ind, hvor I kan nå at introducere mixed media. Man kan ikke nå i dybden teknikken, men tiden er godt givet ud, da malingen ofte er et stort hit blandt eleverne. Vi brugte både akvarelmaling, akrylmaling og collage, og malede med pensler og papstykker.
Da 4.klasses sidste forløb blev færdigt to uger før tid, så var gode råd ikke dyre. Jeg spurgte eleverne, hvad de helst ville lære og arbejde med, hvis de skulle bestemme. Jeg kunne have gættet det, for selvfølgelig var maling på deres ønskeliste. Jeg ved ikke, hvad der er med børn og maling. Oftest er det deres fortrukne materiale, hvis de selv skal vælge.
Med efteråret bliver dagene kortere og morgenerne mørkere. Det blev inspirationen til mit 4 lektioners forløb. Det fine morgenlys, farverne der skifter på himlen, solens lys gennem træerne og løvets brændte farver. Jeg havde for noget tid siden set et billede af nogle flotte elevproduktioner, og var især tiltrukket af farverne, som skreg EFTERÅR!
Dag 1
Da dagen kom, hvor eleverne skulle ud og tage billeder af årstidens farver, stod regnen ned i stride strømme og vi måtte sadle om. Vi hoppede en tur på internettet og søgte på "solnedgang/solopgang".
Sammen talte vi om, hvilke farver vi kunne få øje på, om der var bevægelse og retning i billederne og hvordan vi kunne imitere det, når vi skulle male baggrunde med horisonter.
Eleverne blev kort introduceret for vådt i vådt med akvarelmalingen, penslerne der hørte til og vi genopfriskede vores farvelære, da de selv skulle blande sig frem til himlens farver, med kun de tre primærfarver.
Vi brugte A3 hvidt kardus til at male på og eleverne blev instrueret i ikke at male for mange strøg på samme sted, da man ellers lige så stille vil opleve at papiret opløses og begynder at fnulre. Der var mange, for hvem det var virkelig svært, ikke at spare på vandet, og som ofte skulle mindes om, at de skulle fortynde deres farver, så de fik næsten transparent og lette farver. Det lykkedes dog også for rigtig mange, og de som synes det var svært, fik stadig nogle flotte horisonter ud af det.
Nogen kunne allerede på dag 1 gå videre til næste trin, men for at gøre det overskueligt, så kalder vi det...
Dag 2
Imens baggrundene lå til tørre, kunne eleverne begynde på deres birketræstammer. Igen brugte vi A3 kardus, som jeg skar ud på papirskæreren, så de hver fik 4-5 'træstammer' at arbejde med. De kunne sagtens selv har klippet stammerne ud.
De blev udstyret med mindre stykker genbrugspap og sort mat akrylmaling. De duppede maling på papstykket og trak det fra kanten af 'træstammen' og ind mod midten, fra begge sider. På den måde fik de lavet de karakteristiske sort/hvide striber. Teknikken er slet ikke ny, og jeg ved desværre ikke, hvem der først kom på at lave birketræer på den måde, men Pinterest har mange gode procesbilleder og vejledninger.
De klippede kanterne på træstammerne lidt buet, for ingen træer har jo helt lige stammer. Derefter malede de forsigtigt på kanten, for at indrømme og give lidt mere skygge til træstammerne.
Derefter blev de limet på deres nu tørre baggrunde. Derefter malede de ensomme og bare grene, som fik malet blade i forskellige nuancer. Her brugte de også akrylmaling og prøvede sig frem med forskellige teknikker. Nogen brugte penslen, andre duppede med små svampe. Fælles for dem var, at de alle brugte de tre primærfarver og selv skulle blande sig til efterårsfarverne på træerne.
Der kom mange forskellige udtryk med bladene. Nogen lavede bunden af trækroner, andre lavede skovbunde med løv og andre igen, lavede midten af stammen med nogle enlige grene.
Det hele tog 4 lektioner, og vi havde tid til at pakke sammen og rydde op i god ro den sidste dag.
Jeg håber, at I får en dejlig efterårsferie og får tid til at nyde de smukke farver.