"I en tid, hvor visuelle medier dominerer, minder Dalís surrealistiske univers os om kunstens evne til at fortælle komplekse historier uden ord", skriver Sarah Urgaard.

Salvador Dalí i billedkunst­undervisningen: Et surrealistisk og kreativt læringsforløb

Et kreativt undervisningsforløb, der kombinerer Salvador Dalís surrealistiske univers med elevernes nysgerrighed, teknikker og refleksioner gennem legende læring og spændende aktiviteter.

Offentliggjort Sidst opdateret

Salvador Dalí er mere end blot en excentrisk surrealist med et karakteristisk snoet overskæg – han er en evig kilde til fascination og læring i billedkunstundervisningen. Hans værker udfordrer grænserne mellem virkelighed og fantasi, hvilket gør dem til oplagte afsæt for at træne elevernes evne til at tænke kreativt og kritisk.

I en tid, hvor visuelle medier dominerer, minder Dalís surrealistiske univers os om kunstens evne til at fortælle komplekse historier uden ord. Hans tekniske dygtighed og opfindsomhed inspirerer elever til at eksperimentere med materialer og teknikker. Samtidig åbner hans værker for dialog om tidløse temaer som drømme, identitet og menneskets forhold til naturvidenskab. Det er temaer, der stadig er relevante i dag.

Dalí lærer os, at kunsten ikke behøver at give endelige svar, men kan være et rum for spørgsmål og udforskning. Derfor er han lige så relevant i 2024 som i sin egen tid.

Hvis du mangler idéer til, hvordan du kan arbejde med Dalí i din undervisning, får du her et konkret forløb med inspiration og aktiviteter, der forbinder surrealismens univers med elevernes kreativitet.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Uge 1: Lær Dalí at kende

  1. Introduktion til Dalí: Vis portrætbilleder af kunstneren, og læg vægt på, hvordan han iscenesatte sig selv som "verdens skøreste kunstner." Diskuter hans ikoniske overskæg og excentriske stil.
  2. Analyse af værker: Undersøg nøgleværker med fokus på symboler som myrer, smeltende ure og langbenede dyr. Lad eleverne lave mini-analyser og diskutere, hvad symbolerne kan betyde.

Uge 2: Faglig læsning og collager

Faglig læsning: Introducer en kort fagtekst om Dalí, surrealismen og hans kunst. Brug quizzer eller vendespil for at fastholde viden efterfølgende. Tag det frem igen, når forløbet skal evalueres.

Kreativ collage: Find et portræt af Dalí og lad eleverne klippe motiver og elementer fra bøger og blade, som de forestiller sig kunne være i hans drømme. Placer dem som en sky omkring hans hoved.

Uge 3-4: Skulpturer i selvhærdende ler

Introduktion til lerarbejde: Giv eleverne en hurtig gennemgang af sammenføjningsteknikker og slikker.

Opgave: Lav en organisk formet urskive med en kant, visere og tal. Hvis tiden er knap, kan detaljer males, når leret er tørt.

Tips til lerarbejdet:

  1. Tør urskiverne over rør eller mælkekartoner for et smeltende udtryk.
  2. Pak skulpturerne ind i sorte sække, så de tørrer langsomt og undgår revner. Tjek til dem løbende.
  3. Leret er klar til maling, når det ikke længere føles koldt eller skifter farve under tørring.
  4. Sker der, at det alligevel er revnet, så repareres det nemt med lidt slikker. 

Uge 5: Maling af skulpturer

Brug akrylmaling til at dekorere skulpturerne. Diskuter, om værkerne skal have et mat eller skinnende udtryk.

Uge 6: Evaluering og udstilling

Evalueringsmetoder:

A. Kreativ evaluering med mindmaps

Materialer: Papir og farver.
Eleverne laver et mindmap over, hvad de har lært.
Midten: "Surrealisme og Dalí".
Forgreninger: Lerarbejde, Dalís symboler, drømme, hvad jeg lærte om kunst.
De kan tilføje små tegninger, ord og symboler.

B. "Postkort til mig selv"

Eleverne skriver et postkort til deres fremtidige jeg, hvor de svarer på:

  • Hvad jeg lærte om Dalí og surrealisme.
  • Hvad jeg var mest stolt af i forløbet.
  • Hvilket kunstværk jeg vil huske bedst og hvorfor.

C. Personlig evaluering med point og emojis til at sætte ind i mappen eller portofolien: 

Eleverne udfylder en kort evaluering, der gør det sjovt og enkelt:

  • Hvordan synes du, det var at arbejde med surrealisme? (1-5 stjerner eller glad/trist emoji).
  • Hvad var sjovest?
  • Hvad lærte du mest af?
  • Er der noget, du gerne ville gøre anderledes?

Udstilling: Præsenter værkerne i en udstilling, hvor eleverne kan fortælle om deres proces. 

Bonus: Animationen Destino

Afslut forløbet med Destino, en animationsfilm, Dalí skabte med Disney i 1945 (færdiggjort i 2003). Filmen varer seks minutter og kan vises to gange:

  • Første visning: For at opleve stemningen og helheden.
  • Anden visning: Med fokus på symboler, figurer og surrealistiske detaljer.

Du finder filmen på YouTube og kan bruge den som inspiration til samtaler om, hvordan surrealismen stadig lever videre i moderne medier.

Med dette forløb får eleverne en helhedsorienteret oplevelse, hvor kunsthistorie, praktisk kreativitet og personlig refleksion går hånd i hånd.