Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver


Blog
Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
Det korte svar er "JA!".
Folieskæreren er helt bestemt et match med billedkunstundervisningen.
Hvorfor? Fordi det giver mening. Maskinen og programmet kan uden videre tilføjes listen med relevante redskaber og materialer.
Jeg har for ganske nylig været på kursus. Jeg har faktisk været på nogle stykker. Først to kurser, der blev udbudt af min skole. En lille gruppe af skolens Makerspace-eksperter afviklede bl.a. folieskærerkurset, og jeg var solgt.
Programmerne, der arbejdes med, er forholdsvis let tilgængelige og altså noget, som både jeg, men især mine elever ville få glæde af at kende og bruge. Jeg forestiller mig, at de kan bruge folieskæreren, når de skal lave foldebøger i dansk, lave udstillingselementer eller prototyper til det årlige Edisonprojekt, eller når de laver deres egne skabeloner eller stencils til billedkunst.
Når vi først rigtigt får lært maskinen at kende, får vi også i højere grad øje på potentialerne, den rummer. Jeg har allerede et par idéer på billedkunstlisten, og jeg er sikker på, at den nok skal blive længere, efterhånden som jeg bliver klogere på maskinen.
For lidt siden var jeg på mit tredje kursus. Denne gang udbudt af Center for Dagtilbud og Skole i Næstved kommune i forbindelse med fagudvikling og videreuddannelse af lærere.
Kursets anden del involverer co-teaching med en af de to dygtige undervisere, som jeg nævner længere nede. Efter jul skal jeg have besøg af den ene underviser, og sammen med hende skal jeg planlægge og gennemføre et forløb med udgangspunkt i folieskæreren.
Det glæder jeg mig rigtig meget til. Jeg har allerede et par idéer, som jeg glæder mig til at dele med hende. Jeg er sikker på, at der er meget mere inspiration og viden at hente, og jeg glæder mig til at sætte min nye viden i spil i undervisningen, med hende på mit hold.
Har du lyst til selv at blive klogere på maskiner, redskaber, materialer og al den potentiale det rummer, så har jeg samlet en række links, som forhåbentlig kan hjælpe dig på vej:
Har du lyst til at blive blogger? Ansøg om en blog her
Bemærk: Bloggere på folkeskolen.dk repræsenterer kun egne holdninger
Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver