

Blog
Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
Endelig nåede vi i mål. 6.klasse fik i dag udstillet deres proces, tegninger og masker i ler. Sammen med udstillingen er billedsamtalen det sidste element i forløbet.
Inden billedsamtale og udstilling, så blev maskerne som det sidste klippet fri, og limet på sort kardus. Neocolor tegningerne blev sat op ind over deres ler-masker lavet i selvhærdende ler. Bag på maskerne monteres små ophæng, så de kan hænge på væggen, når de kommer med hjem. Jeg ville rigtig gerne have monteret dem alle på hver sin fod, men tiden løb fra os.
Processen har på intet tidspunkt været kedelig, langtrukken eller noget der skulle overstås. Eleverne har været engageret og arbejdet koncentreret hele vejen igennem. En sand fornøjelse.
I forløbet har vi bl.a. arbejdet med:
Farver: kulør, nuancer, valør (lys og mørke) og intensitet
Form: Organisk flydende og bløde linjer vs. geometriske kantet, hjørner og lige linjer.
Vi har arbejdet med tre dimensioner. Rummelighed, dybde, højde og bredde.
Rum: Negativt kontra positivt rum. Den luft der er omkring skulpturen, kontra den luft der er inden i eller igennem den. Lukket vs åben skulptur.
Balance: Symmetrisk kontra asymmetrisk.
Mønstre: Gentagelse af former, linjer, farver og former.
Forløbets nøgle- og fagord:
Ler: Et materiale som normalt er et naturmateriale. Vi bearbejder det ved at ælte det. Derefter formgiver vi det.
Skulptur: rumlig, ofte massiv, udhugget eller støbt kunstnerisk figur, fx en statue eller en buste (kilde: ordnet.dk)
Ridse og sammensæt: Når vi ridser i leret, og tilføjer slikker (eller bare lidt vand) til at samle de to dele.
Billedsamtalen før, undervejs og til sidst i forløbet
Man kan lave mange former for billedsamtaler. Jeg synes ikke, at nogen er mere rigtige end andre. Jeg holder mest af dem, der opstår naturligt, når man vejleder en elev i deres proces. Men der skal også foregå eksplicit undervisning af fagordene og udtrykkene, hvis vi vil vi skal sikre, at ordene bliver en del af deres aktive ordforråd. Derfor kan jeg blandt andet anbefale følgende struktur:
Der er mange muligheder. Jeg håber, at du har lyst til at give dig i kast med forløbet og processerne.
Læs om alle de foregående faser her:
Mere inspiration??