Læs mere fra Folkeskolens billedkunstrådgiver:
Tema i billedkunstundervisningen: Noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt
Når jeg tænker på billedkunst, er jeg tit optaget af, hvordan kunst udvikler sig over tid og trækker på forskellige elementer og traditioner. En anden tradition er det klassiske udtryk, der ofte bruges i bryllupssammenhæng, "noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt." Jeg har leget med udtrykket og har i forløbet i dette indlæg forsøgt at overføre traditionen til et billedkunstforløb på mellemtrinnet, men temaet kan sagtens overføres til udskolingens valgfag.
Noget gammelt
Det gamle i kunst kan være de teknikker, materialer og traditioner, der har eksisteret i århundreder. Tænk på freskomalerierne fra renæssancen, de klassiske skulpturer fra antikken eller de mange århundreders brug af oliemaling.
Mange moderne kunstnere vælger stadig at arbejde med de traditionelle teknikker, fordi de skaber en forbindelse til fortiden.
Som lærere kan vi finde stor værdi i at dykke ned i de historiske rødder og lade os inspirere af, hvordan tidligere generationer har fortolket verden. Hvis du skal inspireres af noget gammel, så find din ældste favoritkunstner, et gammelt forløb fra gemmeren, gamle måske udløbet materialer der kan bruges i nye sammenhæng, fx skulpturere eller assemblage eller gamle og historiske teknikker.
Noget nyt
Den nye dimension i kunsten kan være de nyskabende teknologier, teknikker og idéer, der konstant omformer, hvad vi anser for kunst. Fra digital kunst og 3D-print til AI-genererede billeder, er det spændende at se, hvordan kunstnere i dag eksperimenterer med medier, der ikke engang eksisterede for få årtier siden.
Som billedkunstlærere bør vi opmuntre vores elever til at udforske nye måder at udtrykke sig på – både teknologisk og konceptuelt.
Andet nyt kunne være helt nye kunster på den danske kunstscene, samtidskunstner fra hele verden, nye teknikker og teknologier, for faget nye og atypiske materialer fra andre fag og rum, eksperimenter, der skal nye opdagelser eller ny didaktisk teori, der kan optimere din undervisning.
Noget lånt
Kunst er ofte en samtale mellem forskellige tidspunkter, kulturer og stilarter. "Lånt" kunst kan referere til appropriation, hvor kunstnere bevidst låner elementer fra andre kunstnere eller kulturer for at skabe noget nyt. Pop Art-bevægelsen er et godt eksempel på, hvordan kunstnere som Andy Warhol lånte fra reklameverdenen og populærkulturen.
Det kan også være en måde at hylde eller anerkende en bestemt bevægelse eller tradition på.
Når vi underviser i billedkunst, kan vi lade vores elever undersøge, hvordan de kan "låne" fra andre, samtidig med at de skaber deres egen unikke stil. Helt lavpraktisk kan du spørge, om du må låne din kollegas yndlingsforløb.
Noget blåt
Farven blå har en dyb betydning i kunsthistorien. Fra Yves Kleins ikoniske International Klein Blue til Picassos blå periode har denne farve ofte symboliseret noget særligt – det kan være melankoli, ro, spiritualitet eller endda det uendelige.
At arbejde med farver og forstå deres følelsesmæssige og kulturelle konnotationer er en vigtig del af enhver kunstners uddannelse og derfor også et vigtigt element i billedkunstundervisningen i folkeskolen. Her lægges de første sten til fremtidens tøjdesignere, multimediedesigner, skræddere, arkitekter m.m..
Som lærere kan vi opfordre vores elever til at eksperimentere med farvernes symbolske vægt og lade dem udforske, hvordan noget så simpelt som en farve kan ændre et værks følelsesmæssige tone. Dyk ned i Picassos Blå periode - Skagens malerne - Den franske kunstner Yves Klein (1928-1962), hans farve: International Klein Blue, IKB - undersøg værker med blå som den mest dominerende farve - Monet - eller Blå Dør som er en ny serie ætsninger af Tal R.
Temaet "noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt" kan fungere som en spændende ramme for at udforske de mange facetter af kunst og billedkunstundervisning. Det minder mig om, at kunst aldrig skabes i et vakuum – den er altid påvirket af fortiden, nutiden, andre kunstnere og kulturelle strømninger. Som billedkunstlærere er vores opgave at guide vores elever gennem den komplekse og rige historie, samtidig med at vi opmuntrer dem til at finde deres egen stemme i samtiden.
Her kan du hente mit undervisningsforløb: Noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt.