Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Det kribler og krabler i billedkunst, del 1
Vi nåede en hel masse i 3.klasses dobbeltlektion i denne uge. Vi talte blandt andet om spejling, som et ord vi også møder i matematik. Insekters krop og detaljer kan nemlig ofte spejles i en akse ned gennem midten. Vi brugte en dobbeltcirkel til at give feedback inden elevene selv skulle få det til at krible og krable på deres kardus.
Mine to 3.klasser er i gang med et forløb, hvor det kribler og krabler på det sorte kardus.
Forløbet er egentlig beregnet til 1.-2.klassetrin, så jeg har tilpasset og udviklet det en smule, så det kan bruges i min 3.klasse. Det oprindelige forløb er fra Line Frøslevs bog "Boost din billedkunst", hvor hun har samlet så mange inspirerende og let tilgængelige forløb. De leveres ikke med mål og udførlige vejledninger, men man kan nemt selv tænke sig til fremgangsmåderne og didaktikken.
Jeg havde forinden selv fundet og printet inspirationsbilleder ud, som børnene kunne bruge, når de skulle tegne deres egne farverige insekter. Først øvede vi os i at tegne stort. Min erfaringer sig mig nemlig, at det er rigtig svært, når de først er kommet i en alder, hvor detaljer og pincet greb er veludviklet. Og det er synd! For nogle gange er det altså nødvendigt at tegne STORT!
Med en guidet tegning, med mig som den modellerende ved tavlen, tegnede vi sammen et insekt, med udgangspunkt i definitionen på Miljøstyrelsens hjemmeside. Et insekt karakteriseres som et leddyr med hoved, bryst, bagkrop og seks ben. Der til har det et hårdt ydre skelet/skjold.
Efter de store strøg, med blyant på almindeligt kopipapir, hvor de virkelig fik brugt hele A4 papiret, så fik de lov til at tegne deres egne fantastiske detaljer, stadig med blyant. Vi talte om spejling, som et ord vi også møder i matematik. Insekters krop og detaljer kan nemlig ofte spejles i en akse ned gennem midten.
Da alle havde fået 8 minutters detalje-tid, blev eleverne stillet op i en indre og en ydre cirkel, med front mod hinanden. Så fik de 10 sekunder til at vise og kigge på hinandens tegninger, og finde den flottes/bedste detalje, som de blev inspireret af. Det gjorde vi 5 gange, så alle fik set og vist sin skitse frem til 5 forskellige klassekammerater. Med øvelsen blev de inspireret til deres eget insekt, som de efterfølgende skulle til at tegne.
Derefter var det tid til at hive Posca tuscherne frem. De fik en grundig introduktion til redskabet. Vi talte om, hvordan man brugte dem og ikke mindste, hvordan man IKKE brugte dem. De fik bl.a. at vide, at man ikke farvelagde store flader med dem, de bruges til dekorationer og detaljer.
Derefter fik de sort A4 kardus, og de fik at vide, at de kun fik 2 chancer. Den ene og den anden side af papiret, hvis den 1. side ikke levede op til forventningerne. Jeg opfordrede dem til at bruge tid på at tænke efter og evntuelt at udnytte de små fejl, så de blev en del af den endelige tegning. Mange "fik nerver på" som en af drengene sagde, men det virkede og det skærpede deres opmærksomhed og fokus, og det betød, at de gik til opgaven med stor omhu og respekt for redskaberne. Det betød også, at alle gik fra billedkunst og var piv-stolte af deres insekter.