Blog

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Jeg kigger nærmere på Frida Kahlo kunst og effekten den kan have på mine elever

Frida Kahlo: Hvordan hendes kunst kan inspirere og styrke vores elever

Frida Kahlos kunst kan være med til at forme unge kunstnere og lære dine elever at omfavne og udtrykke deres individualitet.

Publiceret Senest opdateret

Billedkunstlokalet i folkeskolen er ofte elevens første møde med en verden af kreativitet og selvudfoldelse. Det er et sted, hvor de unge hjerner opmuntres til at male deres drømme, skulpturere deres fantasi og udforske det kunstneriske udtryk. En kunstner og et forløb, som længe har været i min støbeske, er et, der forhåbentlig vil skille sig ud og sætte spor i mine elever. De skal snart introduceres for Frida Kahlo: en berømt, mexicansk kunstner kendt for sin unikke stil og kraftfulde selvportrætter.
Inden du læsere videre, så kan jeg anbefale et hurtigt kig over i et af mine tidligere indlæg: Selvportrætter og Frida Kahlo - den verdens berømte kunster. Der får du en kort opsummering af de vigtigste nedslag i hendes karriere og livshistorie. Ved du allerede alt om hendes liv, så kan du roligt læse videre her, og få mine bud på, hvorfor hun bør være på din årsplan. 

Rum til nysgerrighed og undren

Lad dit billedkunstlokale forvandle sig til et sted for undren og spænding. Dæmp lyset, sæt mexicansk musik på i baggrunden og lad dine elever samle sig om dig, imens du introducerer dem for den nye kunstner. Ved hvert nye forløb starter jeg som regel med at sætte en kunstner i fokus, og næste gang vil det være Frida Kahlos tur til at stjæle rampelyset.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Fridas kunst vil være ulig noget, mine elever har mødt før. Hendes livlige selvportrætter med deres gennemtrængende øjne og indviklede detaljer, vil efterlade dem hypnotiserede. Jeg vil forklare dem, at Frida Kahlo ikke bare var en maler, men en historiefortæller. Hun brugte sin kunst til at udtrykke sine følelser, kampe og drømme. For os som beskuere og modtagere af hendes kunst, så er det en invitation til at udforske vores egne indre verdener og drømme gennem farver og symboler.

Omfavne selvudfoldelsen

Frida Kahlos livshistorie var lige så fascinerende, som hendes kunst stadig er. Jeg vil fortælle mine elever om de udfordringer hun gik igennem inklusive en invaliderende busulykke og et liv fyldt med fysisk smerte. Hvis du vurderer, at dine elever er store nok til at holde en følelsesmæssig distance til det, så kan du gøre det samme. Fridahs kunst var et udløb, der gjorde, at hun var i stand til at klare sin lidelse og skabe noget smukt af sin smerte. Som både lærer og elev kan vi blive inspireret af hendes robusthed og tanken om, at kunst kan være en måde at udtrykke sig og kommunikere på, samtidig med, at vi kan heale os selv gennem kunst.
Bagefter vil opfordrede mine elever til at lave selvportrætter i stil med Frida Kahlo. Med dristige streger og livlige farver kan de male deres egne ansigter, hver gennemsyret af deres unikke personligheder og følelser. De vil lære, at kunst er en måde at udtrykke deres følelser på, ligesom Frida gjorde.

Frida Kahlos kunstneriske arv

Det, eleverne kan lære med et forløb om Frida Kahlo, hvis det ikke kun skal handle om, hvordan man rent teknisk laver et selvportræt, det er noget, som rækker udover billedkunstlokalet. De kan opdage, at kunst kan være et værktøj til selvopdagelse og et middel til at relatere og forbinde sig med andre mennesker. Hvert penselstrøg kan fortælle en historie, og hvert farvevalg har en betydning. Ud over Fridas selvportrætter giver det rigtig god mening at introducere dem til den farverige, mexicanske kultur og traditioner, som ofte blev skildret i Fridas arbejde. Det vil udvide elevernes horisont og lære dem at værdsætte verdens rige mangfoldighed af kunst og kultur.

En livslang kærlighed til kunst

Kunst er altså mere end bare farver på et lærred; det er en måde at kommunikere og forstå os selv og andre på. Den egenskab kan vi lære eleverne, og det vil være en dannelsesgave.

Fridas kunst vil blive ved med at inspirere generationer af kunstnere. Vi bærer inspirationens og kreativitetens fakkel med os ind i billedkunstlokalet, når vi sammen med eleverne udforsker verden gennem deres egne kunstneriske udtryk. Det de lærer i folkeskolens billedkunstlokale, handler ikke kun om maling, ler og papir, men om de grænseløse muligheder for selvudfoldelse, der kan rejse gennem generationer.

Så tak, Frida Kahlo, for at guide os ind i din kunsts fortryllende drømmeverden. Din arv lever videre i malerierne hos de elever, der snart sidder i billedkunstlokalerne, og ivrigt dypper deres pensler i en palet af farver, imens de opdager fantasiens og kunstens kraft.