Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Idéer til din årsplan i billedkunst

Lige om lidt skal vi til det igen. Måske er du allerede gået i gang. Årsplanerne skal udarbejdes eller der skal i hvert fald laves en foreløbig grovskitse. Se med her, og få indspark til næset årsplan i billedkunst.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sommerferien står for døren, men inden vi rigtig kan smide stængerne op og nyde den danske sommer, så skal vi måske lige skele til næste års årsplan i billedkunst.

Min hukommelse nulstiles, meget lig børnene, når jeg har været på ferie, så derfor gør jeg altid mig selv den tjeneste, at jeg skriver en to-do liste, som kan ligge klar til efter ferien. Det er oftest det første jeg tager fat på i den første uge tilbage, og der står også årsplaner på listen. 

Jeg har også lavet mig en liste med idéer til temaer, som jeg gerne vil have at min kommende 6.klasse skal arbejde med næste skoleår.

Vi er udfordret af, at klassen kun har én time om ugen, men til gengæld har jeg klassen i flere fag, så jeg har mulighed for at lægge dobbeltlektioner, når der er behov.  Der er ikke mange lektioner at gøre godt med, men til gengæld har jeg en top-motiveret, virkelig ambitiøs og billedkunst-elskende klasse. Det gør billedkunstundervisning fedt HVER gang! 

I 6.klasse skal vi have endnu mere fokus på, at eleverne lærer at formulere deres intentioner med billedarbejdet og at føre en samtale om det. De skal gøre det til en vane at bruge ordene komposition, stilart, materiale og teknik - og samtale om deres indbyrdes sammenhæng. De skal især kunne tale om, hvordan deres billeder fungerer eller taler sammen med de billeder, der er i samfundet omkring dem. Vi kommer derfor også til at have fokus på afsender- og modtagerforholdet. Til det har vi brug for at kunne lave nogle udstillinger på skolen eller i vores nærmiljø.

Vi har meget der skal nåes, og kun meget få lektioner at gøre godt med. Jeg har udvalgt 2 kunstere, 2 temaer og 2 materialer/teknikker, som jeg gerne vil have, at vi når i løbet af næste skoleår.  Du må meget gerne inspirere os ved selv at skrive en kunstner, et tema og en teknik/materiale, som du har på din næste årsplan i en kommentar.  

2 x Kunstnere

Kissmama er en super fed streetart kuntsner, som arbejder i to dimensioner med både skarpe streger, farver og humor i form af paste ups. Der arbejdes med statements, som er ironiske, sarkastiske og virkelig sjove. Kunsten fanger blikket i det travle bybillede og sætter nemt et smil på læben, når figurene spottes.   https://www.kissmama.dk/

Kunstneren bag startede ud med at tegne på store pakkelabels og satte dem op rundt omkring i byen. Det kan nemt gøres efter med stor effekt.  Læs mere om kunstnerens egne tanker her. Det er super spændende: https://streetheart.dk/2009/07/kissmama/ 

Kimmy Cantreller en nulevende kunstner, som arbejder med ler som materiale og især masker, men også fisk, som udtryksform. De fleste bliver betaget af det magiske i processen, hvor en klump ler kan blive til et udtryk. Former og farver er især i fokus.  Cantrell starter ofte med en skitse, så det er oplagt at have særligt forkus på skitser som en selvstædig del af forløbet. Skitserne kan omdannes til pap masker, og begge dele kan så indgå i den endelige udstillinger, hvor der evt. også kan produceres musik til, som spilles ved udstillingen. Kimmy Cantrell laver også ler collager, som kunne være sjovt at lege med. Youtube videon her, kan give dig et indblik i kunstneren.  I denne video kan du finde en engelsk trin-for-trin vejledning til, hvordan man laver Kimmy Cantrell inspireret masker i karton.

2 x Tema

Positiv/negativ, Offer/bøddel & Lys/mørke - 2 face Vi skal arbejde med portrætter med med overstående tema. Jeg har lovet mine elever, at vi både skal arbejde med stencils, på lærred og med billedmanipulation. 

Monstre. Jeg er for nyligt faldet over en blog, som Tanja Knudsen som står bag, her deler hun de fedeste forløb og de er til helt fri afbenyttelse. Jeg har især forelsket mig i hendes "monster seje relieffer", som bl.a. laves i papmachépulver. Det har jeg aldrig prøvet før, så det glæder jeg mig rigtig meget til. Forløbet virker både gennemarbejdet, gennemtænkt og virkelig spændende. Det er lige til at sætte ind i min årsplan. Jeg er overbevist om, at mine elever vil elske at arbejde med monstertemaet. Tegnado på YouTube har virkelig mange sjove og gode videoer. Der er især mange monstre, som kan bruges som inspiration.   

2 x Materialer/teknikker

TapeVi skal helt sikkert arbejde med tapeskulpturer. Det er altid utroligt sjovt, især hvis man arbejder i en større skala. Se fx videoen her eller her, hvor teknikken demostreres. 

Akrylmaling. Endnu en ting, som mine elever har været med til at bestemme til næste år. De vil rigtig gerne male med akrylmaling. For dem er dét rigtig billedkunst. Jeg kombinerer det med ekspressionisme, hvor vi skal arbejde med musik og smag som indtryk. Jeg forestiller mig, at de skal lave en serie af fire forskellige stykker musik eller fire forskellige stykker slik. 

Løs inspiration 

Et lille udsnit af elevprodukter fra året der er gået i 5. klasse, hvor en stor del var præget af hjemmeskole bag en skærm og med meget begrænset materialer. 

 Symmetri tegninger med fokus på kontraster.

 Moderne Guldalder fotografier. 

 Legetøj på afveje. Mini installationer.  

Stereotypiske kønscollager.